تفسیر اجمالی آیه ۷۴ سوره انفال را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ

و آنان که ایمان آوردند و هجرت گزیدند و در راه خدا کوشش و جانفشانی کردند و هم آنان که (مهاجران را با فداکاری) منزل دادند و یاری کردند آن‌ها به حقیقت اهل ایمانند و هم آمرزش خدا و روزی نیکوی بهشتی مخصوص آنهاست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷۴ سوره انفال

تفسیر آیه ۷۴ سوره انفال

اصحاب پیامبر (ع) چندین هجرت داشته‌اند، چهارمین هجرت برای مهاجران به مدینه بوده است که پیشگامان در آن عبارتند از: مصعب‌بن‌عمیر، عمّاربن‌یاسر، ابوسلمه‌مخزومی و بعد از هجرت این افراد مسلمانان شبانه و به صورت گروهی به مدینه هجرت می‌کردند. این آیات در مورد این دسته از مهاجران نازل شده است.

این جمله حقیقت ایمان را براى کسى اثبات مى کند که حقیقتا متصف به آثار آن باشد و چنین کسى را وعده آمرزش و رزق کریم مى دهد. این جمله خطاب است به مهاجرین طبقه اول و به انصار و در این خطاب مهاجرین بعدى و آنهائى را که بعد از این ایمان مى آورند و با طبقه اول به جهاد مى پردازند به آنان ملحق کرده و در مساله ولایت، ایشان را نیز شرکت داده است.


بیشتر بخوانید


پیام‌های آیه ۷۴ سوره انفال

۱-ایمان، بر عمل مقدّم است. «آمَنُوا وَ هاجَرُوا»

۲-ارزش کارها، آنگاه است که آن‌ها رنگ خدایی و انگیزه الهی داشته باشد. «فِی سَبِیلِ اللّهِ»

۳-ایمان واقعی، در هجرت، جهاد، پناه دادن و یاری رساندن مسلمانان مجاهد، بروز می‌کند. «وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا»

۴-حتّی مؤمنان حقیقی هم از خطا و گناه بیمه نیستند و به مغفرت الهی نیاز دارند. «الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَهٌ»

۵-هجرت و جهاد، عامل بخشایش و نزول رزق ویژه الهی است. «آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ»

۶-اگر به خاطر هجرت و جهاد از رزق اندک بگذرید، به رزق کریم و شایسته الهی می‌رسید. «آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ»

۷-انسان همیشه مسئول است؛ گاهی به صورت جهاد، گاهی هجرت، گاهی پناه دادن به مهاجران و گاهی پشتیبانی از رزمندگان.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
در جنگ اقتصادی به هم کمک کنیم و غر نزنیم. صلوات