تفسیر اجمالی آیه ۲۷ سوره کهف و روایت امیرالمومنین (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَاتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنْ کِتَابِ رَبِّکَ ۖ لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِهِ وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا

و آنچه از کتاب خدا بر تو وحی شد (بر خلق) تلاوت کن، که کلمات او را هیچ کس تغییر نتواند داد، و هرگز جز درگاه او پناهی نخواهی یافت.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۷ سوره کهف

تفسیر آیه ۲۷ سوره کهف

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «عثمان‌بن‌عفّان از پیغمبر (ص) تقاضا کرد که «ابجد» را تفسیر کند». رسول خدا (ص) فرمودند: «تفسیر «ابجد» را فراگیرید که معانی شگفت‌انگیزی در آن است و حیف است که دانشمندی توضیح آن را نداند». یکی از حاضران پرسید: «ای رسول خدا (ص) تفسیر آن چیست»؟؛ پیامبر (ص) فرمودند: «امّا «کلمن» کاف «کلام اللَّه» است؛ لا تَبْدِیلَ لِکَلِماتِ اللهِ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدا».


بیشتر بخوانید


از بهانه‌های مخالفان پیامبر اکرم (ص) این بود که از آن حضرت تقاضای تغییر و تبدیل قرآن را داشتند و می‌گفتند: «ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ»؛ قرآن دیگری بیاور یا آن را عوض کن. پیامبر (ص) در جواب آنان می‌فرمودند:این در اختیار من نیست، تبدیل آیات تنها کار خداوند است.

پیام‌های آیه ۲۷ سوره کهف

۱-وحی و نزول کتب آسمانی لازمه ربوبیّت الهی و در مسیر تربیت انسان است. «ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنْ کِتابِ رَبِّکَ»

۲-قرآن از هر گونه تغییر و تحریف مصون بوده است. آنگونه که پیامبر اسلام خاتم پیامبران است، قرآن نیز آخرین کتاب آسمانی است. «لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
انشاءالله در قیامت بتوانیم جوابگو قران باشیم و ان را بخوانیم و عمل کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
دوستان عزیز به لحاظ مهندسی قرانی این کتاب الاهی مانندپازلی است که اگرکوچکترین دخل و تصرفی دران از نظر لغوی وتغییرویا اضافه ویا کسر بشود کلیات شکل این پازل تغییر میکند چون کل کلمات قران نور است و نور محض فقط درذات اقدس لا یتناهی ایزدمنان است ولاتغییر میباشد و اوردن سوره یا ایه ای از ان از توان مجموعه انساتها و کل اجنه و کل موجودات خارج است