رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت حضور جامعه نخبگان در جهان اسلام مهم ترین وظایف آنها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمد باقری رئیس کل ستاد نیرو‌های مسلح  در ششمین کنفرانس بین المللی جغرافی دانان جهان اسلام اظهار کرد: هدف متعالی این کنگره، هر چند برای تمام اقشار و صفوف در میان نخبگان و دانشمندان کشور‌های اسلامی حائز ارزش و اهمیت است لکن برای جغرافیدانان جهان اسلام دارای اهمیت خاص و فوق العاده است.

او ادامه داد: چرا که حیطه و تعریف جغرافیا، بسیار فراتر از توصیف و تحلیل صرف پدیده‌های طبیعی و انسانی است و به گفته استاد ارزشمند جغرافیا مرحوم دکتر حسین شکوهی بدون توجه و بکارگیری اقتصاد سیاسی و بازساخت جوامع و بدون توجه به ویژگی‌های نظام‌های سیاسی ارائه‌ نسخه‌های درمان شفابخش برای پیشرفت میسر نخواهد.

سردار باقری تصریح کرد: تمام این‌ها با توجه عمیق نسبت به عوامل جغرافیایی در جوامع قابل اقدام خواهد بود. به عبارت دیگر مسئولیت جغرافیدانان جهان اسلام بسیار فراتر از مرحله‌ توصیف و تحلیل واقعیات جغرافیایی جهان و کشور‌های اسلامی و بلکه ارائه‌ راهکار، برای پیشرفت و هم افزایی تمامی اعضا و کشور‌های جهان اسلام است.

او ادامه داد: اگر ساختار فضای جغرافیایی جهان اسلام را متشکل از کشور‌هایی با اکثریت جمعیت مسلمان فرض کنیم، شامل سرزمینی با وسعت بیش از ۳۱ میلیون کیلومتر مربع و قریب یک چهارم مساحت خشکی جهان با بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر مسلمان در قالب ۵۷ کشور و در محدوده‌ غرب اقیانوس اطلس تا غرب چین و جهت جغرافیایی تقریباً جنوبغربی شمالشرقی می‌شود. سرزمینی که در برگیرنده‌ حدود ۳/۲ منابع انرژی فسیلی جهان، مهمترین تنگه‌ها و گذرگاه‌های اجباری تجارت دریایی جهانی، مرکزیت ادیان ابراهیمی، بازار‌های پرجاذبه و بسیاری ویژگی‌های متمایز کننده‌ دیگر و به عبارتی در بردارنده‌ مهمترین مناطق جهان است.

تاکید بر فعالیت نخبگان بر قوام وحدت در جهان اسلام

سردار باقری اضافه کرد: دومین عاملِ شکل گیری و توسعه و قوام وحدت در جهان اسلام، نقش آفرینی دانشمندان و نخبگان جوامع اسلامی است که با قلم و زبان و روش‌های جذاب هنری و بهره گیری از فناوری‌های نوین مجازی و مجامعی همانند اینگونه همایش‌ها، با تبیین مداوم و مکرر ضرورت‌ها و بیان شاخص‌های هم افزایی و انسجام و همگرایی جوامع و کشور‌های اسلامی در برابر بیگانگان و غاصبان ممالک و منابع جهان اسلام، به روشنگری در میان مردم و نصیحت حاکمان و طرد معاندانِ این امر ضروری بپردازند.

او  تصریح کرد: از مهمترین وظایف جوامع نخبگی در جهان اسلام، یافتن و توصیه و تشریح شاخص‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی، رسانه‌ای، فرهنگی، علمی و اجتماعی است که راه‌های هم افزایی و قدرت افزایی متقابل و بازی برد-برد را برای کشور‌های اسلامی فراهم کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: سومین عامل وحدت در جهان اسلام، مطالعه و توجه عمیق و اکتشاف و درک نیات خصمانه دشمنان اسلام و ایجاد دژ واحد و سنگر‌های پیوسته‌ کشور‌های اسلامی در برابر آنان است.

او  اضافه کرد: امروزه اگر کسی در جوامع اسلامی و به خصوص نخبگان و دانشمندان نسبت به نیات پلید و دشمنی قطعی استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب بر علیه مسلمانان تردیدی داشته باشد جای تعجب وافر دارد. استقبال و تشییع بی نظیر از شهدای مقابله با توطئه گران علیه جوامع اسلامی همچون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق و ایران و به شکل نمادین در سایر کشور‌ها نشانگر توسعه و فراگیری این درک و برداشت در میان مسلمانان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار