چین به همراه ۱۴ کشور دیگر، بزرگترین توافقنامه تجاری جهان را به امضا رساندند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ان بی سی نیوز، چین و ۱۴ کشور دیگر امروز یکشنبه بزرگترین توافقنامه تجارت آزاد جهان را به امضا رساندند.

این ۱۵ کشور با محوریت چین توافق کردند تا بزرگترین بلوک تجاری جهان را راه اندازی کنند؛ اقدامی که نزدیک به یک سوم فعالیت‌های اقتصادی جهان و ساکنان آن را در بر می‌گیرد؛ اما شامل آمریکا نخواهد بود.

«مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای» یا «RCEP» امروز یکشنبه به صورت مجازی در حاشیه نشست سالانه ده کشور اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ سه آن» به امضا رسید.

«نگوین شوان فوک» (Nguyen Xuan Phuc) نخست وزیر ویتنام در سخنانی گفت: من خوشوقتم که بگویم پس از هشت سال کار سخت، امروز ما به شکل رسمی مذاکرات «آر سی‌ای پی» را با امضا به نتیجه رساندیم.

او در ادامه افزود: نتیجه مذاکره «مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای» که بزرگترین قرارداد تجارت آزاد در جهان محسوب می‌شود، پیامی محکم در خصوص نقش پیشروی «آسه آن» در حمایت از سیستم تجارت چندجانبه خواهد فرستاد و ساختار تجاری جدیدی را در منطقه ایجاد می‌کند که به فعال سازی تسهیلات تجارت پایدار و احیای مجدد زنجیره تأمین که از سوی کرونا مختل شده بود، خواهد انجامید.

گفتنی است پیشتر رسانه‌های خبری اعلام کرده بودند پانزده اقتصاد برتر آسیا-اقیانوسیه، در حاشیه اجلاس «آسه‌آن» بزرگترین توافقنامه اتحاد تجاری آزاد، موسوم به «آرسی‌ای‌پی» را با حمایت چین امضا می‌کنند. این رسانه‌ها همچنین گفته بودند پس از ترک این گروه از سوی آمریکا در زمان ریاست دونالد ترامپ، این توافق نامه بدون حضور این کشور امضا می‌شود.

«اریس پانگ» اقتصاددان ارشد چینی گفته است: «آر‌سی‌ای پی» می‌تواند به پکن در جهت عدم وابستگی به بازار‌ها وتکنولوژی خارجی کمک کند و این تغییر با مخالفت آمریکا سرعت می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
چين ميخواد جاي آمريكا رو بگيره ؟؟؟؟
اون كه زير ساختاي فرهنگي و اجتماعي لازم رو نداره مخصوصا آزادي بيان و رفتار و نوع زندگي
آخرین اخبار