رئيس انستیتو پاستور ایران گفت: اصلا مطمئن نیستیم کرونا واکسنی داشته باشد، ابتلای مجدد در افرادی که یک بار بیمار شده‌اند، گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگلری، رئيس انستیتو پاستور ایران در ویدیو کنفرانس خبری با خبرنگاران درباره واکسن کرونا اظهار کرد: نقش واکسن در پیشگیری از بیماری بسیار مهم است. به راحتی ثابت شده که در ۱۰۰ سال گذشته عمده کاهش مرگ و میر در جامعه بشری به خاطر واکسن بوده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کرونا یک بیماری پیچیده بوده که مهمترین بعد آن ناشناخته بودن آن است، در مورد ساخت واکسن در مورد این بیماری باید عمیق‌تر و منطقی‌تر فکر کنیم.اگر کشورهای دیگر هم توانستند موفق شوند ما هم افراد و تیم هایی داریم که تجربه کافی در انتقال تکنولوژی و مهندسی معکوس دارند و در این زمینه هم اقدام خواهد شد. اصلا مطمئن نیستیم کرونا واکسنی داشته باشد، ابتلای مجدد در افرادی که یک بار بیمار شده‌اند، گزارش شده است. در خصوص مدت زمان تاثیر این واکسن نیز سوال وجود دارد که زمان و آینده آن را پاسخ خواهد داد.

بیگلری گفت: با توجه به اینکه امروزه اضطرار جهانی وجود دارد، به همین دلیل شرکت ها و گروهای متعددی مشتمل بر بیش از ۲۰۰ گروه در دنیا مشغول مطالعه ساخت واکسن کرونا هستند.

مراحل تست و تایید واکسن کرونا

بیگلری بیان کرد: با توجه به اضطرار جهانی، گروه‌های متعددی مشغول ساخت و مطالعه بر روی ساخت واکسن هستند. نکته دیگر آن است که حتی اگر تمام شرکت‌های واکسن سازی در دنیا هم وارد تولید واکسن کرونا شوند، نخواهند توانست حدود هشت میلیارد انسان را در یک یا دو سال آینده پوشش دهند، بعد از اینکه واکسن ساخته و کار آزمایشگاهی آن تمام می‌شود، باید از دو نظر روی انسان‌هایی که برای کارآزمایی بالینی آماده می‌شوند، مطالعه صورت گیرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در فاز اول واکسن بر بروی تعداد اندکی تست می‌شود که بی‌خطر بودن آن ثابت شود. در فاز بعدی واکسن روی ۳۰۰ نفر تست می‌شود که در این مرحله هم بی‌خطری و هم کارایی آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بعد از تایید در این مرحله واکسن وارد فاز سوم می‌شود که تعداد داوطلبان به هزاران نفر می‌رسد. اگر در این مرحله هم نشان داده شد که واکسن بی خطر و موثر است می‌تواند وارد جامعه شود. گروه‌هایی که در دنیا به تولید واکسن اشتغال دارند پیش بینی‌ می شود که در یک یا ۲ سال آینده واکسنی را تهیه کنند که پوشش مورد نیاز را فراهم کند.

۲ شرکت در تولید واکسن  ایرانی کرونا پیشگام هستند

او درباره موفقیت‌های شرکت‌های ایرانی در تولید واکسن کرونا اظهار کرد: در اسفندماه توانستیم کشور را از نظر تست کرونا به خوبی پوشش دهیم و در همین زمان آموزش کارکنان را آغاز کردیم، سوم اسفند فراخوانی برای تولید کیت‌های کرونا در کشور دادیم و ۵۳ شرکت بررسی شدند، تعدادی شرکت شرایط تولید کیت‌های کرونا را داشتند، در اواخر اسفند کیت کرونا در  شرایط اضطرار مجوز گرفت، در فروردین ماه شرکت‌های تولیدکننده کار تولید گسترده خود را شروع کردند و الان درصد قابل توجهی از کیت‌های کرونا در شبکه آزمایشگاهی داخلی است و آزمایشگاه‌های خصوصی هم از کیت‌های ایرانی استفاده می‌کنند.،برنامه‌ریزی‌ها در جهتی است که ارتقای کیفیت کیت‌های تولیدی را داشته باشیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در ایران ۲ شرکت از نظر زمانی در حوزه ساخت واکسن جلوتر هستند و مطالعات حیوانی آنها انجام می‌شود که می‌توانند بعد از آن وارد کارآزمایی بالینی شوند. به هیچ وجه در ۲ سال اول نمی‌توانیم همه انسان‌های کره زمین را مورد پوشش کامل قرار دهیم لذا گروه‌های داخلی باید وارد کار شوند.

روزانه ۳۵ هزار تست کرونا انجام می‌شود

او درباره اینکه وزارت بهداشت تشخیص و غربالگری کرونا را به گروه‌های هدف محدود کرده است، گفت: روزی که شروع کردیم، تعداد تست‌هایی که می‌توانستیم انجام دهیم در حدود ۲۰۰ تست بود اما در پایان اسفند به ۹ هزار تست در روز رسیده بودیم که پایان اسفند به ۹ هزار تست در روز رسیده بودیم و تست‌ها عمدتا در اختیار بیمارستان‌ها بود و کار درستی بود و دنیا این اقدام را تایید کرده که اولویت تست مربوط به بیمارستان است و بعد وارد مرحله غربالگری شدیم و پایلوت را از زنجان آغاز کردیم و در نیمه اول فروردین متوجه شدیم که غربالگری به خوبی به ما کمک می‌کند. ۲۵ درصد افرادی که غربالگری می‌شدند تست آنها مثبت می‌شد. وقتی جلوتر رفتیم، تعداد تست‌ها در فروردین و اردیبهشت به ۳۵ هزار تست رسید. به راحتی می‌توانیم این را به دو برابر هم برسانیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: ما در ادامه کار دیدیم وقتی افراد در تماس با فرد کرونا مثبت را تست می‌کنیم، بیش از ۶۰ درصد کرونا مثبت می‌شوند و ۴۰ درصد مابقی به دلیل آنکه تست آن‌ها مثبت نیست در قرنطینه نمی‌مانند و دریافتیم که این افراد چند روز بعد تستشان مثبت می‌شود چرا که بیشترین ابتلا در داخل فضای خانه می‌تواند اتفاق بیفتد و راهبرد را عوض کردیم و تصمیم گرفتیم که به همه افراد منزل بگوییم در قرنطینه بمانند، و اگر علامت دار شدند به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا تست شوند، چرا که این افراد به دلیل تردد در سطح جامعه موجب آلودگی دیگران شده اند.

او ادامه داد: باید توجه داشت که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد تست‌ها وارداتی و بخشی از آنها اهدایی هستند. برخی از سازمان جهانی بهداشت و برخی از سایر کشورها به ایران اهدا شده است. با توجه به وارد شدن به پاییز و احتمال همزمانی آنفلوآنزا و کرونا، در حال سیاست گذاری روی تست‌های تشخیص همزمان این دو ویروس هستیم.

نیازی به واردات کیت های الایزا نداریم

 بیگلری درباره کیت های سرولوژی یا کیت های الایزا اظهار کرد: در مورد کیت الایزا خوشبختانه حداقل ۳ شرکت مورد تایید قرار گرفتند و کیت‌های آنها از نظر کیفی مناسب هستند و حتی در مقایسه با کیت‌های خارجی چیزی کم ندارند، نیازی نداریم کیت الایزا را از بیرون وارد کنیم، باید توجه داشت که کیت های سرولوژی به هیچ وجه نباید برای تشخیص بالینی یک بیمار مشکوک به کار رود، چون نتایج آن می‌تواند بسیار گمراه کننده باشد.

او اظهار کرد: پولی که برای تولید واکسن هزینه می شود به دلیل شرایط اضطرار قابل توجه است و آمریکایی ها نزدیک به یک میلیارد دلار به شرکت مادرنا پول داده اند تا واکسن کرونا را تولید کند البته همه کشورها در تولید واکسن کرونا مسیر را کوتاه کرده اند و باید دانست که منبع پول ها برای تولید واکسن کرونا انستیتو پاستور نیست و استراتژی ما این است که پروژه متعدد و کوچک ببندیم.

بیگلری در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که در زمینه کنترل بیماری هاری در کشور انجام می‌شود، بیان کرد: کشور ما سابقه خوبی در کتترل هاری دارد. امروزه با نگاه به دنیا حدود ۷۰ هزار مرگ انسانی بر اثر هاری داریم، ولی در کشور ما تعداد مرگ‌ها بر اثر هاری کمتر از انگشتان دو دست است و فکر می‌کنم سال قبل تنها ۹ مورد مرگ انسانی ناشی از هاری داشتیم. این حاصل سابقه درخشان ماست و امروز هم اگر قرار باشد برای کارشناسان دنیا کلاسی پیرامون هاری برگزار کنند حتما یکی از موسسات دنیا که در ترویج تجربه موثر است، انستیتو پاستور ایران خواهد بود. هر استانی اگر موردی از هاری گزارش کند، به سرعت سر حیوان را جدا و برای ما ارسال می‌کنند تا با شکافتن مغز حیوان به این نتیجه برسیم که حیوان هاری داشته است یا خیر. اگر ابتلای حیوان به هاری تایید شود به سرعت پروتکل درمانی خاص اجرا می‌شود.

 ۷۵ آزمایشگاه خصوصی مجوز تست کرونا گرفتند

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره تعداد آزمایشگاه های فعال برای انجام تست کرونا بیان کرد: ۱۹۰ آزمایشگاه تست کرونا را انجام می‌دهند که ۷۵ آزمایشگاه خصوصی هستند و کار بزرگی در حوزه آزمایشگاهی انجام شد و دنیا فکر نمی‌کرد در فضای تحریم این توانمندی را در حوزه آزمایشگاهی داشته باشیم.

جهش ویروس کرونا در ایران

بیگلری در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره جهش ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: ما در ابتدای شیوع کرونا در ایران بررسی کردیم و دریافتیم، ویروس کرونا همان ویروسی است که در ووهان شیوع پیدا کرد، مطالعات در حال انجام است و جهش هایی در ویروس کرونا در ایران دیده شده و نکته مهم این بوده که واکنش سیستم ایمنی افراد به ویروس کرونا متفاوت است به همین خاطر علاوه بر ژنوم پاسخ ایمنی افراد هم باید بررسی شود.

او درباره واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: انستیتو پاستور در تولید یا واردات واکسن آنفلوآنزا نقشی ندارد. البته خبرهای خوبی در این زمینه وجود دارد و یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی موفق به تولید واکسن آنفلوآنزا شده که احتمالا می‌تواند حدود یک میلیون دوز را امسال وارد بازار کند. سازمان غذا و دارو به شدت به دنبال تامین واکسن آنفلوآنزاست البته باید باور کنیم که محدودیت هایی در خرید واکسن در دنیا وجود دارد و کار سختی را کشورها برای تامین واکسن آنفلوانزا دارند.

تست های کرونا ۳۰ درصد خطا دارند

بیگلری درباره خطای  تست‌های کرونا گفت: میزان موفقیت کیت‌های مولکولی کرونا حدود ۷۰ درصد است. اگر یک مورد مثبت وجود داشته باشد، تست مولکولی تا ۷۰ درصد می‌تواند مثبت بودن را تشخیص بدهد. عوامل مختلفی این درصد را مشخص می‌کند که یک عامل خود بیماری است. در اوایل و اواخر بیماری به دلیل کاهش تعداد ویروس‌ها ممکن است تست منفی کاذب شود. نوع و نحوه نمونه گیری هم مهم است،گاهی نمونه گیری را فرد مسلط انجام می دهد و در نتیجه نمونه خوبی گرفته می‌شود و به طور کلی فاز بیماری و نوع نمونه گیری در مثبت شدن تست موثر است و انستیتو پاستور آزمایشگاه های دولتی و خصوصی را هم مورد رصد قرار خواهد داد.

کیت‌های قاچاق تشخیص کرونا

بیگلری بیان کرد: موضوع کیت‌های قاچاق تشخیص کرونا از ابتدا مطرح بوده است، اما از ابتدا اجازه ندادیم کیت‌هایی که مورد تایید نیستند، وارد شوند. آزمایشگاه‌های دولتی با انستیتو پاستور ارتباط دارند. نمی‌توان رد کرد که هیچ کیت قاچاقی در کشور استفاده نمی‌شود و آزمایشگاه مرجع بر عملکرد آزمایشگاه ها نظارت می کند.

او اظهار کرد: ما آزمایشگاه‌های دولتی را به دقت پایش می کنیم و از وضعیت آزمایشگاه ها در همه شهرستان‌ها اطلاع داریم  و امروز دیدیم که یک استان دو آزمایشگاه دارد که یکی بهتر از دیگر کار می کند و آزمایشگاه دوم نیاز به بازنگری، نظارت و پیگیری  دارد. حدود ۷۰ درصد آزمایشگاه‌های دولتی در کشور خوب عمل کرده  انو نمره خوبی می‌گیرند و برخی آزمایشگاه‌هایی که جدیدتر راه افتاده‌اند به کمک بیشتری نیاز دارند تا بتوانند بهتر عمل کنند و به طور کلی شبکه دولتی آزمایشگاه های کشور مورد اعتماد است.

رییس انستیتو پاستور درباره تعامل انستیتو پاستور با سایر کشورهای دنیا گفت: ما با شبکه جهانی انستیتو پاستور در کشورهای فرانسه، چین و کره مراودات علمی و منظم داریم. با موسسه‌های معتبر دنیا مثل رابزت کخ آلمان، صلیب سرخ چین و انستیتوهای خاصی که روی کووید 19 کار می کنند، ارتباط داریم و تقریبا هر هفته چندین ویدیو کنفرانس با کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

تلاش برای تولید کیت تشخیص همزمان آنفلوانزا و کرونا

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره تولید کیت تشخیص همزمان آنفلوانزا و کرونا اظهار کرد: به دلیل شباهت علامت های کرونا و آنفلوانزا برای پزشک هم تشخیص بیماری سخت است، اما شناسایی بیماری بسیار حائز اهمیت است نکته مهم در این بین آمادگی برای آن است که بتوانیم همزمان در یک لوله هر دو آزمایش آنفلوآنزا و کرونا را انجام دهیم زیرا ما در تحریم هستیم و حتی اجازه نمی‌دهند موارد اهدایی به کشورمان وارد شود، کاری که ناجوانمردانه و غیر انسانی است.

او ادامه داد: با این اوصاف ما ظرفیت ازمایشگاهی خود را می‌شناسیم و نمی‌توانیم حدود ۳۵ هزار تست کووید۱۹ را جدا و حدود ۳۵ هزار تست آنفلوآنزا را جدا انجام دهیم به همین دلیل ماه‌ها است و در حال بررسی این موضوع هستیم که چگونه یک تست را در یک لوله آزمایش انجام دهیم. البته دو تست جدا را هم انجام می‌دهیم و وضعیت سختی خواهیم داشت که سبب می‌شود مجاب به حرکت علمی‌تر باشیم. در سطح کشور و انستیتو پاستور طراحی‌های متفاوتی انجام دادیم و می‌دانیم باید چه راهی را برویم. به شرکت‌های داخلی نیز پیام دادیم تا به سمت ساخت کیت‌های ترکیبی حرکت کنند. هیچ امکان و انتخابی را نباید رد کرد، همه امکانات باید در دست باشد، زیرا آینده مانند جاده‌ مه گرفته است و باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم.

بیگلری با اشاره به اینکه بررسی بیماری از دی ماه در کشور آغاز شده است، تصریح کرد: ما دو ماه از کشور جلو بودیم. یکی از کارهای ما نوشتن پروتکل خاصی برای کشور بود و سعی کردیم از همه بخواهیم که با همین پروتکل مشترک کار کنند. یکی از افتخارات ما این است که نگذاشتیم راه‌های متفاوت در کشور پیش رود. در مورد کیت‌های اهدایی هم در بهمن ماه از کشورها درخواست کرده بودیم نوعی متناسب با پروتکل‌های ما در اختیارمان بگذارند. اینکه کیت‌های ما باید چه شاخصه‌هایی داشته باشند تا مورد تایید قرار گیرند کاملا مشخص است. یک کیت آلمانی و کیت دیگری از کارخانه خارجی دیگری خط‌کش و معیار سنجش ما برای سایر کیت‌ها هست. تعداد زیادی کیت خارجی در این مدت بررسی شدند و تعداد آنهایی که رد شدند بیش از آنهایی بود که پذیرفته شدند.

تاثیر نیش زنبور بر کرونا مورد تایید نیست

بیگلری درباره ادعای تاثیر نیش زنبور بر درمان کرونا بیان کرد: این موارد مورد تایید انستیتو پاستور نیست. عضو هیات علمی بازنشسته ممکن است عقاید خود را بگوید و این موارد به هیچ وجه بررسی نشده و مبنای علمی بودن آنها تایید نشده است. در نتیجه منعکس کننده نظر رسمی انستیتو پاستور نیست. به همه اعضای هیات علمی هم این تذکر را می‌دهیم که در اظهار نظرهای علمی کاملا مراقبت کنند که موجب گمراهی و تنش‌های اجتماعی نشود.

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
پايان تاريخ انسان در روي زمين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
منم بعید میدونم چون اونایی که میگیرن و خوب میشن بعد از دو سه ماه دوباره میگیرن وای به حال اونایی که اصلا نگرفتن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۵۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
آره هرچی شما بگین درسته....کی در مرود زنبور عسل تحقیق کردی اینجوری زود قضات میکنی
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۷:۱۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
برید نیش زنبور را بررسی کنید بعد اظهار نظر کنید .
آخرین اخبار