عضو کمیسیون انرژی گفت: در سال‌های اخیر گاز مورد نیاز را با قیمت‌های مناسب از ترکمنستان خریداری و معادل آن را صادر می‌کردیم که این صادرات و واردات هم زمان (سوآپ گازی) منافع اقتصادی خوبی را به دنبال دارد.

 

جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص صادرات گاز اظهار کرد: امسال  از کشور ترکمنستان و درصد کمی از آذربایجان واردات گاز داشتیم, در سال‌های گذشته شاهد صادرات گاز از طریق خط‌های انتقالی به روسیه بودیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر گاز مورد نیاز را با قیمت‌های مناسب از ترکمنستان خریداری و معادل آن را صادر می‌کردیم که این صادرات و واردات  هم زمان (سوآپ گازی) منافع اقتصادی خوبی را به دنبال دارد.


میرزایی بیان کرد: این مسئله که ما به کشوری وارد کننده تبدیل شدیم در راستای منافع کشور است، زیرا ما به دفعات گفتیم که جمهوری اسلامی ایران مسیر امنی برای انتقال خطوط لوله‌های گازی در منطقه است؛ همچنین برای عبور نفت و گاز کشور‌های منطقه از خلیج فارس و رسیدن به آب‌های آزاد اعلام آمادگی کردیم.


بیشتر بخوانید : تبادل برق ایران و ارمنستان به بیش از هزار مگاوات می‌رسد/ امکان افزایش ۴ برابری صادرات گاز به ارمنستان


این نماینده مجلس ادامه داد: در تلاشیم نفت و گاز کشور‌های منطقه از طریق جمهوری اسلامی ایران از مسیر ایران به اروپا صادر شود که این سیاست در گذشته هم مورد توجه قرار گرفت و میتوان گفت بسیار کار ساز است، اما متاسفانه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه حکومت وکشور مانع استفاده جمهوری اسلامی ایران از منافعت منطقه‌ای خود شد.


وی درپایان در پاسخ به این سوال که صادرات گاز چند درصد از درآمد کشور را به خود اختصاص داده است؟ گفت: در حال حاضر ترکیه از طریق خطوط لوله‌ای از آسیای مرکزی و قفقاز به بندر جیهان می‌رود حق ترانزیت دریافت می‌کند، اما ما به خاطر کارشکنی‌های ظالمانه آمریکا نتوانستیم از این مزیت استفاده کنیم ودرآمد بالایی برای کشور از این طریق ایجاد کنیم؛ همچنین این مسئله باعث گسترش و تحکیم روابط بین کشور‌های همسایه در کوتاه مدت و بلند مدت می‌شود.

انتهای پیام/ 

مشکلی در صادرات گاز نداریم 

برچسب ها: گاز ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار