کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: باید تمامی دستگاه از جمله ثبت احوال و بانک مرکزی در بخش چک به سامانه املاک و اسکان متصل شوند.

سامانه ملی املاک و اسکان که از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد و به دلیل عدم استقبال سرپرستان خانوار از خوداظهاری ملکی و سکونتی و نیز عدم مشارکت کامل نهاد‌های مختلف برای تکمیل اطلاعات، با چالش مواجه است این در حالی است که باید حتما این سامانه در دستور کار دستگاه‌های مختلف برای تکمیل قرار گیرد تا این بازار به سمت رونق  هدایت شود.

 سامانه املاک و اسکان، با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع املاک و مستغلات کشور، زمینه را برای نظارت دقیق‌تر بر معاملات مسکن و جلوگیری از زدوبند فراهم می‌کند و به کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش شفافیت  انجامید. موضوع دیگر، تعیین قیمت عادلانه اجاره‌بهاست. با اطلاعات موجود در سامانه املاک، مانند قیمت‌های معاملات مشابه، موقعیت جغرافیایی و مشخصات ملک، می‌توان قیمت عادلانه برای اجاره‌بها را تعیین و از افزایش بی‌رویه آن جلوگیری کرد.

د رهمین زمینه غلامی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  سامانه املاک و اسکان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن به شمار می‌رود گفت:دولت باید برنامه ریزی لازم را برای بهبود وضعیت بازار مسکن در دستور کار قرار دهد که یکی از اصلی‌ترین اصول آن تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است که باید حتما این سیاست توسط دولت چهاردهم به مرحله اجرایی برسد و از اصلی‌ترین اولویت و برنامه‌های دولت تکمیل کردن اطلاعات این سامانه باشد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های که می‌تواند این سامانه به بازار کمک کند در بخش اجاره مسکن است به طوری که مستاجران و مالکان با مراجعه به این سامانه، به اطلاعات دقیق املاک، از جمله قیمت‌های پیشنهادی، مشخصات ملک و سابقه معاملات دسترسی پیدا کرده و می‌توانند با آگاهی بیشتر تصمیم بگیرند. همچنین با ثبت اطلاعات دقیق املاک و مستغلات در این سامانه، امکان کلاهبرداری و معاملات غیرواقعی کاهش مییابد. با این حال، کارآمدی سامانه املاک و اسکان در آستانه فصل اجاره‌بها، منوط به تکمیل اطلاعات آن با همکاری سایر دستگاه‌ها، قبل از شروع فصل نقل‌و‌انتقالات است.

او با اشاره به اینکه هدف از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی را کاهش تورم نرخ مسکن، حمایت از مستاجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک است گفت: مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار، مالکان و مستاجران، باید املاک تحت تملک خود را در سامانه ثبت املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.

وی یادآور شد: دولت باید حتما یک برنامه جامع و کاملی برا تکمیل این سامانه داشته باشند تا هرچه سریعتر بتوان برای رونق و بهبود آینده بازار مسکن برنامه ریزی کرد.

او اظهار کرد: تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان ثبت احوال ملزم هستند که تا پایان سال برای اتصال به سامانه املاک و اسکان برنامه ریزی کرده و به این سامانه متصل شوند.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار