همزمان با آغاز اعزام زوار اربعین خط دریایی خرمشهر _ بصره با ظرفیت بیش از ۲۰۰ نفر با انجام هفته‌ای یک سفر راه اندازی شد.

 همزمان با شروع سفرهای اربعین بخش ناوگان حمل ونقل عمومی تمامی تدابیر لازم را برای جابه‌جایی زائرین در دستور کار خود قرار داده اند تا زمینه برای ایمنی و تسهیل در تردد زائران در تمامی بخش ها فراهم شود.

یکی از اقداماتی که بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی در دستور کار خود قرار داده است راه اندازی خط دریایی خرمشهر_ بصره است که این خط دریایی برای اولین بار اقدام به جابه جایی زائران اربعین از بندر خرمشهر به بندر بصره در عراق کرده است.

اولین کشتی مسافری عازم عراق شد

همزمان با راه اندازی این خط دریایی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود نوشت: ‌الحمدلله مسیر دریایی زوار به لطف سید الشهدا (ع) و تلاش همکارانم در سازمان بنادر و دریانوردی باز شد و اولین کشتی از بندر خرمشهر به بندر بصره عراق اعزام شد.  ترمینال مسافری دریایی خلیج فارس به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع با تمام امکانات در خدمت زوار است و ان‌شاءالله این ظرفیت سال آینده افزایش می‌یابد.

سفرهای دریایی اربعین آغاز شد

در همین زمینه علی اکبر مرزبان معاون دریایی سازمان بنادر و دریا نوردی گفت: ابتدای هفته اولین سفر آزمایشی شناورهای مسافری دریایی بین بندر خرمشهر و بصره برگزار شد و امیدواریم زمینه برای گسترش حمل‌ونقل دریایی در راستای سیاست های کلی نظام فراهم شود.

وی ادامه داد: سازمان بنادر زیر ساخت های لازم برای تردد شناورها از آبادان و خرمشهر را فراهم کرده است و هماهنگی های درون سازمانی صورت گرفته است و رایزنی های لازم با پلیس گذرنامه و گمرک در حال انجام است چراکه در بحث های سیاسی نیاز به رایزنی وجود داشت که خوشبختانه تمامی این اقدامات در سطح کلان صورت گرفت و شاهد آغاز سفرهای دریایی در این مسیر هستیم.

همچنین سفیر ایران و عراق گفت: امیدواریم با راه اندازی این شناور دریایی زمینه برای مسیرهای آبی در ایام اربعین باز شود و با توجه به سیاست های دریا محور که از دو سال گذشته پیگیری آن را در دستور کار خود قرار داده ایم راه آبی از خرمشهر به بصره و از آبادان به لاذقیه باز شود .

جابه جایی زائران اربعین از طریق دریا با ۳۵۰ هزار تومان 

همچنین در این زمینه علی عسگری مدیر بندر خرمشهر  با بیان اینکه برای اولین بار جابه جایی زائران از مرز دریایی را راه اندازی کرده ایم گفت: روز گذشته اولین سفر آزمایشی انجام وتوافقات نهایی با بصره صورت گرفت‌.

وی افزود: از  امروز۲۵ مرداد ماه ساعت ۸ونیم صبح اولین سفر دریایی زوار با شناور مسافری از خرمشهر به بصره انجام می شود و امیدواریم شاهد استمرار در سفرهای دریایی در این مسیر باشیم‌. این اولین سفر تجربه دریایی است که در مرحله اول این سفر انجام و با توجه به میزان تقاضا ما شاهد توسعه سفرهای دریایی خواهیم بود‌. بخش خصوصی در این زمینه فعال است و سرمایه گذاری کرده و شناور تامین کرده و برنامه ریزی برای اطلاع رسانی این شناور از طریق اداره کل بندر خرمشهر و از سوی روابط عمومی انجام می شود‌.

مدیرکل بندر خرمشهر تاکید کرد: لیست ارائه بلیت ها از طریق آژانس ها و از سوی بخش خصوصی انجام می شود این اقدام باعث ترویج فرهنگ دریانوردی می شود و امیدواریم شاهد گسترش فرهنگ زیارت از طریق بخش دریایی هم باشیم.  با راه‌اندازی کریدور بصره _خرمشهر و راه اندازی این مسیر دریایی تمام هدف گذاری ابن است که سیاست های کلی دریا و دریامحور تقویت شود تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که به صورت مستمر و در بخش گردشگری سلامت و گردشگری شهری اقدامات خود را گسترش دهیم. و باعث شکوفایی شهرهای ساحلی و اقتصاد کشور باشیم. پارکینگ برای خودروهای مسافران در پایانه در نظر گرفته شده است ونگرانی از این بابت وجود ندارد‌.

عسگری در خصوص قیمت بلیت سفرهای دریایی هم گفت: سفرهای دریایی در کل سفرهای گران قیمتی است اما با تلاش های که صورت گرفته و معافیت های در نظر گرفته شده ۳۵۰ هزار تومان قیمت بلیت شناورهای مسافری در نظر گرفته شده است.  به صورت رسمی هفته ای یک روز شناور مسافری در این مسیر تردد خواهد کرد امیدواریم باتوجه به استقبال صورت گرفته میزان تقاضا افزایش خواهد یافت.

افزایش تعداد شناور های مسافری دریایی اربعین

همزمان با راه اندازی این خط دریایی از امروز صبح الله مراد عفیفی پور مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اولین شناور مسافری برای سفر‌های اربعین از بندر خرمشهر به سمت بندر بصره حرکت کرد، گفت: در حال حاضر با توجه به ظرفیتی که در نظر گرفته شده امکان جابه جایی حدود ۲۰۰ تا ۲۴۰ نفر وجود دارد و این شناور در حال حاضر هفته ای یک بار اقدام به جابه‌جایی زائران می‌کند.

وی توضیح داد: مدت زمان طی این شناور یک ساعت ۱۵ دقیقه است و در صورت افزایش درخواست و تقاضا این ظرفیت به هفته ای دو تا سه شناور می رسد‌. ظرفیت این شناور ۲۰۳ مسافر با ۹ کروی دریایی است که یک بار در روز اقدام به مسافرگیری از بندر خرمشهر کرده و پس از رسیدن به بندر بصره در صورت داشتن مسافر اقدام به بازگشت زائران از بندر بصره به بندر خرمشهر می‌کند.

عفیفی پور بیان کرد: طبق اعلام مدیرکل بندر خرمشهر قیمت بلیت برای مسافران ۳۵۰ هزار تومان است و تمهیدات لازم هم برای بازگشت زائران فراهم شده است یک شناور هم از بندر آبادان در نظر گرفته شده اما با توجه طولانی بودن مسیر زمینی آن در بصره به نظر می‌رسد استقبال چندانی نشود.

براساس این گزارش با توجه به راه اندازی این خط دریایی امیدواریم بخشی از سنگینی بار زائران از بخش زمینی کاسته شود و ما شاهد گسترش‌ حمل‌ونقل دریایی در این بخش باشیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

 

برچسب ها: حمل ونقل ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار