فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۹۵ درصد این آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد.

روابط عمومی/۹۵ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌های کشور عامل انسانی استبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: آتش سوزی در جنگل‌های کشور در خرداد  امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته که حدود ۹۵ درصد علت آن عامل انسانی بوده است.

وی افزود: در ۲ ماه نخست سال به علت سرد بودن هوا و ورود کمتر مردم به عرصه‌های طبیعی، آتش سوزی زیادی نداشتیم، اما در خرداد امسال آمار آتش سوزی‌ها افزایش یافت بطوریکه در جنگل‌ها، ۹۰ فقره و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش سوزی گزارش شد.


بیشتر بخوانید: سازمان جنگل‌ها وظیفه واگذاری زمین‌ها را ندارد/برنامه ریزی برای جنگل کاری ۲۵ هزار هکتار


 عباس نژاد ادامه داد: بر اثر آتش سوزی در خرداد  امسال به رغم تلاش یگان حفاظت نزدیک به ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور آسیب دید.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشأ انسانی دارد و برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کنند موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

عباس نژاد، سوزاندن علف‌های مزارع نزدیک به جنگل‌ها و عدم کنترل آتش را از دیگر عوامل آتش سوزی در اراضی طبیعی  اعلام کرد و گفت: برخی از آتش سوزی‌ها نیز عمدی و ریشه در اختلافات منطقه‌ای دارد.

به گفته وی، امسال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی روی داده است و در خرداد امسال، بیشترین آتش سوزی مربوط به استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بوده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در برخی استان‌ها مانند قم و مرکزی به رغم آنکه پوشش جنگلی کمی دارند، اما آتش سوزی در سطح مراتع داشتیم.

وی در پایان تصریح کرد: امسال با توجه به افزایش چشمگیر نزولات آسمانی، پهنه مرتعی پوشیده از علف است و با گرمای هوا و خشک شدن آنها، امکان آتش سوزی در این اراضی بیشتر شده، از این رو مردم نیز باید در صورت ورود به این عرصه‌ها مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

رشد ۳۰ درصدی آتش سوزی در جنگل‌های کشور نسبت به سال قبل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار