معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسیاری افراد معتقدند سازمان جنگل‌ها وظیفه واگذاری زمین‌ها را دارد در حالیکه این سازمان وظیفه حفظ منابع طبیعی را دارد.

سازمان جنگل‌ها وظیفه واگذاری زمین‌ها را ندارد/برنامه ریزی برای جنگل کاری ۲۵ هزار هکتاربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست مشترک با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران اظهار کرد: منابع طبیعی، انفال دولتی هستند بنابراین حفظ و نگهداری آن‌ها به عهده حکومت است و سازمان جنگل‌ها وظیفه نگهداری و احیای آن را به عهده دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه عده زیادی معتقدند سازمان جنگل‌ها، وظیفه واگذاری زمین‌ها را دارد در حالیکه این سازمان تنها وظیفه حفظ منابع طبیعی را دارد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره نحوه واگذاری اراضی طبیعی تشریح کرد: این واگذاری‌ها به چند روش صورت می‌گیرد، از جمله واگذاری در زمینه توسعه شهر‌ها به منظور اینکه برخی زمین‌ها به وزارت راه و شهرسازی جهت طرح توسعه جامعه شهری واگذار می‌شود و به این نحو مالکیت این زمین‌ها به این وزارتخانه واگذار می‌شود.

آقایی با اشاره به اینکه واگذاری منابع طبیعی در قالب توسعه کشاورزی و توسعه صنعتی صورت می‌گیرد بیان کرد: در واگذاری منابع طبیعی جهت کاربری کشاورزی و صنعتی، مالکیت، واگذار نشده و اراضی به منظور بهره برداری در اختیار وزارت خانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه، منابع طبیعی را منابع عمومی کشور اذعان کرده است گفت: منابع طبیعی قابل عرضه و واگذاری نیست و باید برای همه نسل‌ها نگهداری شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: ۱۵ میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد. ما این جنگل‌ها را ریه‌های تنفسی کشور می دانیم پس باید در نظر داشته باشیم که مراتع، ریشه اقتصادی دارند بنابراین برای بهره برداری اقتصادی و حفظ انفال نیازمند کمک دستگاه‌های مختلف هستیم.

آقایی به کمک وزارت جهاد کشاورزی جهت حمایت از صندوق مرتع داری تاکید کرد و ادامه داد: برخی به کم شدن جنگل‌ها معتقدند، اما ما صراحتا اعلام می کنیم که جنگل‌ها افزایش هم یافته است و برای این امر ۲۰۰میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ۲۵ هزار هکتار جنگل هزینه می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: برای اجرای طرح ممنوعیت بهره برداری از چوب جنگل‌ها سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و باز هم به قاچاق چوب محکوم می‌شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار