عضو شورای عالی سیاسی یمن در جمع باشکوه مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس در صنعا، فلسطین را محوری‌ترین قضیه جهان اسلام خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون المسیره، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن ضمن انتقاد از کنفرانس‌های مکه مکرمه، مخالفت عراق با بیانیه پایانی کنفرانس اتحادیه عرب را نشان عزت دانست و خواستار توجه عملی اعراب و جهان اسلام به موضوع فلسطین شد.

محمد علی الحوثی در سخنانی در جمع باشکوه مردم یمن در راهپیمایی روز جهانی قدس در صنعا، ضمن تشکر از همه کسانی که در استان‌های مختلف یمن در راهپیمایی روز قدس حاضر شدند، گفت تجمع عظیم مردم یمن در حمایت از فلسطین است و چه زیبا بود این موضوع اصلی‌ترین موضوع کنفرانس اسلامی در مکه مکرمه بود.

خواستار موضع گیری قدرتمندانه در حمایت از قدس هستیم

محمد علی الحوثی گفت: همه شما وفاداران به فلسطین هستید، قضیه فلسطین اصلی‌ترین موضوعی است که شما را گرد هم آورده است و چه خوب بود که این موضوع، اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام در نشست مکه مکرمه باشد. ما خواستار موضع گیری قدرتمندانه در حمایت از قدس هستیم، کنفرانس‌هایی که پیش از تجمع شما، برگزار شد در آن‌ها سخنی از قدس به میان نیامده است، تاسف آور است که بگوییم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بود تلاش می‌کنیم قضیه فلسطین در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب گنجانده شود, اما کسی به این توصیه توجه نکرد. به آنان می‌گوییم، شمایی که همواره مدعی هستید قضیه فسلطین در اولویت‌های شماست چرا حتی به صورت ظاهری در بیانیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر کرده اید، از فلسطین نام نیاوردید؟ چرا قضیه فلسطین در بودجه‌های نظامی شما جایگاهی ندارد؟ چرا این موضوع در رسانه‌های عربی اولویت ندارد؟  چرا در حمایت نظامی از فلسطین چیزی از شما دیده نمی‌شود؟ پول‌هایی که به ترامپ پرداخت می‌شود، پول‌های اعراب است، در حالی که سزاوار است این پول‌ها برای حمایت از مسجد الاقصی هزینه شود، چرا عربستان این پول‌ها را در مسیر کشتار این قهرمانان (خطاب به مردم حاضر در راهپیمایی) , در تمامی مناطق یمن هزینه می‌کند؟ خطابمان به آنان این است که به جنگ با اسرائیل بروید که این کار برای شما و برای دارایی‌های شما سزاوارتر است. اگر چنانچه ادعا می‌کنید عرب خالص هستید به جنگ با اسرائیل بروید، ملک سلمان یا محمد بن زاید یا دیگر سران در کشور‌های شورای همکاری خلیج (فارس) که بر سر پول‌های امت عرب نشسته اید و مدعی دفاع از اعرابید، برای حمایت از مسجد الاقصی بروید، برای دفاع از مسجد الاقصی برنامه عملی اعلام کنید، ما نیز در این برنامه با شما همراه خواهیم شد البته به شرطی که برنامه شما برای آزادی مسجد الاقصی باشد نه عادی سازی روابط با اسرائیل، به شرطی که برنامه شما برای آزادی باشد نه تسلیم شدن.

چرا مدعیان در برابر اقدام ترامپ سکوت کرده اند؟

الحوثی در ادامه افزود: این نظام‌های عربی قضیه فلسطین را نردبانی برای خود ساخته اند، نردبانی که برای قضیه فلسطین به عنوان محوری‌ترین قضیه جهان اسلام، شرم آور است، آنان درباره این موضوع طرح صلحی را پیشنهاد کردند که به حال خود رها شده و در حال گرد و غبار خوردن است، این روند برای آن است که تصمیم ترامپ مبنی بر اینکه قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است جای آن را بگیرد و برای همیشه باقی بماند و الا باید پرسید موضع آنان در برابر اقدام ترامپ چیست؟ چرا در این زمینه موضعی مشابه با آنچه که از آن‌ها در برابر یمن می‌بینیم مشاهده نمی‌شود؟ موضع آنان در قبال قضیه فلسطین که سلمان (ملک سلمان) مدعی است در اولویت قرار دارد چه شده است؟ چرا ارتش‌های عربی ساکت مانده اند؟ اگر مدعی اند که قضیه فلسطین از قضایای محوری است چرا سکوت در پیش گرفته اند؟ چرا در برابر اقدام ترامپ سکوت کرده اند؟ و حتی به قول عبدالملک بدرالدین الحوثی (دبیر کل جنبش انصارالله یمن) به سمت وارث ترامپ رفته اند تا برای عادی سازی روابط، برای ائتلاف و برای کشتار مردم یمن تلاش کنند، یعنی قتل همین مردمی که هر روز همچون دبیر کل جنبش انصارالله یمن فریاد می‌زنند نه به ترامپ و نه به طرح ترامپ (فریاد نه به طرح ترامپ = نه به طرح معامله قرن).

وی گفت: در این روز بزرگ و مبارک که روز حمایت از فلسطین است، خروج ما از خانه هایمان برای یاری فلسطین است، کسانی که مدعی اند امروز متعلق به ایرانیان است به آنان می‌گوییم بیایید برنامه عملی، عربی و خالص برای آزادی فلسطین تهیه کنید ما نیز با شما و در کنار شما خواهیم بود، اما اینکه منتقد چنین روزی باشید و در کنار آن در حال فروش فلسطین و از میان برداشتن آن از اولویت امت‌های عربی و اسلامی، ممکن نیست توجیه هاتتان را بپذیریم.

مقامات سعودی هیچ راهبرد و برنامه ریزی درستی نداشتند

الحوثی خطاب یه حاضران در راهپیمایی روز جهانی قدس گفت: برادران و خواهرانی که اینجا حضور دارید، می‌دانید دبیر کل جنبش انصارالله یمن (عبدالملک بدرالدین الحوثی) روز گذشته درباره فلسطین سخنانی ایراد کرد که سخنان قابل توجه و در حد و اندازه کافی بوده است، اما حال این فرصت برای ماست تا درباره کنفرانس‌هایی صحبت کنیم که هنوز در عربستان در حال برگزاری است. کنفرانس‌هایی که بیانیه هایش نوشته و امضا‌های آن‌ها هم تکمیل شده است. کشور‌های شورای همکاری خلیج (فارس) از جمله امضاء کنندگان این بیانیه‌ها هستند، آنان بیانیه کنفرانس شورای همکاری را امضاء کردند سپس بیانیه کنفرانس اتحادیه عرب را امضاء و پس از آن به صورت جمعی در کنفرانس کشور‌های اسلامی حاضر شدند تا بیانیه این کنفرانس را هم امضاء کنند، روشی که دقت در آن نشان می‌دهد مقامات سعودی به عنوان بانیان برگزاری این کنفرانس‌ها هیچ راهبرد و برنامه ریزی درستی نداشتند. این امضاء‌ها و این بیانیه‌ها پیش از این نیز در سطح شورای همکاری خلیج (فارس) , سطح اتحادیه عرب و حتی سطح کشور‌های اسلامی دیده شد که همه آن‌ها در حد همان بیانیه ظاهری باقی ماندند و در آن‌ها به قضیه فلسطین توجهی نشد.

موضع عراق از سر کرامت بود

وی خاطرنشان کرد موضع عراق در مخالفت با بیانیه پایانی، موضعی از سر کرامت بود، زیرا بغداد اعلام کرد در این بیانیه حاضر نمی‌شود، سخن ما به عراقی که حاضر نشد در بیانیه حاضر باشد و دیگر کشور‌هایی که در بیانیه حضور یافتند این است که چه بسا این بیانیه به طور مستقیم در آمریکا تهیه شده باشد، زیرا این میزبانان همواره به کارشناسان آمریکایی متکی اند و بر اساس اوامر آمریکا حرکت می‌کنند. اما باید به رئیس جمهور عراق به دلیل مخالفت با بیانیه پایانی آفرین گفت، چون این بیانیه، شرم آور بود.

هیچگاه کنفرانسی برای صلح در یمن برگزار نشد

الحوثی افزود، اما از نگاه مردم یمن، این کنفرانس اولین کنفرانس علیه یمنی‌ها نیست، کنفرانس‌های زیادی برای کشتار مردم یمن برگزار شده است، اما هیچگاه دیده نشد برای صلح در یمن کنفرانسی برگزار شود. خواسته ما این است که برای صلح عربی در یمن، سوریه، لیبی و تمامی مناطق عربی که درگیری و اختلافاتی دارند کمیته‌هایی عربی تشکیل شود.

کشور‌های اسلامی در نشست‌های بی اساس شرکت نداشته باشند

عضو شورای عالی سیاسی یمن افزود خواسته ما این است که نشست‌ها نباید برای کنفرانس‌های بی اساس باشد، خواسته ما از سران کشور‌های اسلامی این است که در چنین نشست‌های بی اساس مشارکت نداشته باشند. خطاب ما به نخست وزیر پاکستان، رئیس جمهور مالزی، دولت مالزی، دولت ترکیه و تمامی کشور‌های اسلامی دیگر این است که اگر عاقل هستیم باید قضیه فلسطین را در صدر قضایای جهان اسلام بدانیم، این موضوعی است که باید بدان توجه داشته باشیم، اگر چنین کنید و در پی برنامه‌ای عملی در این زمینه باشید ما مردم یمن نیز در کنار شما خواهیم بود.

به کنفرانس هایی چون کنفرانس‌های مکه اهمیت نمی‌دهیم

محمد علی الحوثی همچنین خاطرنشان کرد سخنی هم با گروه‌های فلسطینی دارم، برادران ما در مقاومت فلسطین، شما قهرمانان، موجب سرافرازی ما شده اید، شمایی که موشک‌هایتان به قدرتی بازدارنده تبدیل شده است. به این روند ادامه دهید. ما به کنفرانس‌هایی چون کنفرانس‌های مکه اهمیت نمی‌دهیم، زیرا این کنفرانس‌ها برای تداوم حملات علیه ما برگزار می‌شود. خطاب ما به بانیان این کنفرانس‌ها این است که این کنفرانس هایتان هیچ تاثیری در روند فعالیت‌ها در میادین نبرد ندارد، تا زمانی که حملاتتان به کشور ما ادامه دارد نبرد هم ادامه خواهد داشت و به خواست خدا در واکنش به حملاتتان تاخیر نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار