سرپرست وزارت دفاع آمریکا طی فرمانی درباره نحوه اقدام پنتاگون برای تبادل اطلاعات با کنگره در خصوص عملیات‌های نظامی بین‌المللی محدودیت‌های جدیدی وضع کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه هیل، پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا طی فرمانی درباره نحوه اقدام پنتاگون برای تبادل اطلاعات با کنگره در خصوص عملیات نظامی بین‌المللی محدودیت‌های جدیدی وضع کرده است.

به موجب این گزارش و بر اساس یادداشت‌های به دست آمده از مکاتبات داخلی پنتاگون، در فرمان جدید ضوابطی که بر اساس آن مقامات وزارت دفاع اجازه دارند تا اطلاعات لازم را در خصوص دستور‌ها و طرح‌های عملیات نظامی بین‌المللی در اختیار دفاتر یا کمیته‌های کنگره قرار دهند، تشریح شده است.

این یادداشت پس از آن منتشر می‌شود که کنگره از دولت ترامپ به خاطر ارائه اطلاعات ناکافی انتقاد کرده است. برخی از قانونگذاران نیز ابراز نگرانی کردند وزارت دفاع بیش از اندازه خود را درگیر سیاست‌های مهاجرتی ترامپ کرده است.

پنتاگون ضمن رد این انتقادات تاکید کرده است سیاست جدید با هدف افزایش شفافیت میان پنتاگون و کنگره اتخاذ شده است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: شاناهان در تبیین سیاست جدید در صدد است تا سطح شفاف سازی و تبادل اطلاعات را با کنگره افزایش دهد. بر اساس دستورالعمل جدید وزارت دفاع با کمیته‌های خدمات نظامی سنا و مجلس نمایندگان بر سر تبیین فرایند لازم به منظور دسترسی کنگره به طرح‌ها و فرمان‌های عملیاتی تعامل و همکاری خواهد داشت. پیشتر چنین سیاستی وجود نداشت.

گفته می‌شود این یادداشت در بردارنده شش دستور العمل در زمینه تبادل اطلاعات با کنگره است. در این سند به مقامات نظامی و سیاسی دستور داده شده تا مشخص کنند آیا درخواست کنگره حاوی اطلاعات کافی برای نشان دادن رابطه لازم با کارکرد‌های قانونی است و از مسئولان خواسته شده تا به جای طرح درخواست یا خود فرمان، خلاصه گزارشی از آن ارائه کنند. همچنین مسئولیت ارزیابی درخواست‌های کنگره در این باره به معاون سیاسی وزیر دفاع واگذار شده است.

ظاهرا علت صدور این دستورالعمل نگرانی‌هایی از این بابت بوده که ممکن است قانونگذاران جزئیات طرح‌های نظامی را به بیرون درز دهند. بنابراین از مقامات خواسته شده تا قبل از تبادل اطلاعات، درجه جلوگیری از افشای غیر مجاز اطلاعات را ارزیابی کنند.

سناتور جک رید از اعضای ارشد کمیته نیرو‌های مسلح سنا در این باره گفت: ظاهرا صدور دستور العمل جدید، راه دیگری است که پنتاگون با استناد به آن بتواند ادعا کند نیازی به پاسخگویی به درخواست مشروع کنگره نمی‌بیند. آن‌ها می‌توانند به هر عامل دلخواه متوسل شوند تا به ما نه بگویند و فقط هر آنچه را که فکر می‌کنند ما برای انجام وظیفه بدان نیاز داریم به ما اعلام کنند. ولی فکر می‌کنم ما خودمان بهتر تشخیص می‌دهیم برای انجام وظیفه به چه چیزی نیاز داریم.

یک مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد مقامات وزارت دفاع درباره دخالت‌های بالقوه کنگره در فرمول بندی طرح‌های نظامی - یعنی چیزی که پنتاگون آن را جزء وظایف قوه مجریه تلقی می‌کند- نگران هستند.

وی افزود کنگره بیش از حد به مداخله در فعالیت‌های عملیاتی ویژه علاقمند است که از حساسیت بسیار زیادی برخوردارند و طی سال‌های اخیر بازخورد‌های عمومی قابل ملاحظه‌ای ایجاد کرده‌اند.

شاناهان قرار است پس از آنکه ترامپ وی را به عنوان نامزد تصدی وزارت دفاع معرفی کرد، در جلسه استماع بعدی سنا حاضر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار