حمیدی گفت: در مدل مدرسه محوری، مدیران برای ارائه راه‌های جدید تدریس و شیوه مقابله با مشکلات آزادی عملی بیشتر دارند.

در مدرسه محوری؛ معلم، مدیر، دانش آموز و والدین قدرت تصمیم‌گیری دارندبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبرز حمیدی مشاور و جانشین وزیر در ستاد مدرسه محوری در ستاد اجرایی مدرسه محوری بابیان اینکه آموزش‌وپرورش باید بتواند پاسخگوی انتظارات تازه برای رسیدن به تعالی باشد، گفت: جامعه انسانی کشور ما در فرایند ترقی و تکامل خود در عرصه‌های مختلف نیازمند برنامه‌هایی پویا و آینده محور است و در مدل مدرسه محوری؛ معلمان، مدیران، دانش آموزان و والدین هستند که قدرت تصمیم‌گیری دارند، لذا در این نوع مدارس پست‌ها و مقام‌های سنتی و رسمی مدرسه تغییر کرده است.

وی افزود: در شیوه مدرسه محوری؛ مدارس برنامه‌های بهتر و مؤثرتری را برای دانش آموزان ارائه می‌دهند، زیرا منابع و امکانات فراهم‌شده و فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌یافته منطبق با نیاز‌ها و انتظارات دانش آموزان است.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد مدرسه محوری یادآوری کرد: در نظام مدرسه محوری فرهنگ حاکم بر مدارس تغییر می‌کند، مفاهیم سنتی و نظریه‌های کلاسیک بر هم می‌خورد و فضایی جدید از روابط و همکاری گروهی، ارتباطات بین فردی، مشارکت‌جویی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی متعهدانه و حرفه‌ای شدن افراد به وجود می‌آید که در نتیجه آن محیط‌های یادگیری جدید محیط‌های بسیار مطلوب‌تر، بارورتر و اثربخش‌تری برای همه افراد ذی‌نفع در مدرسه به‌ویژه دانش آموزان ایجاد می‌گردد.

حمیدی در ادامه ضمن تاکید بر مسئله تواناسازی افراد در مدرسه، اعتماد به آن‌ها، سپردن مسئولیت به آن‌ها و مشارکت فعال آن‌ها، اظهار کرد: تواناسازی در مدرسه یعنی واگذار کردن قدرت و اختیار به‌طور قانونی و رسمی به دیگران و باید توجه داشت که مدرسه محوری و تواناسازی معلم یک فرایند آسان و یک مفهوم ساده نیست که بتوان آن را یک‌شبه پیاده کرد، بلکه بالعکس یک مفهوم و فرایند پیچیده و دشوار است که مستلزم پختگی قضاوت و تصمیم‌گیری، توانایی‌ها و مهارت‌های ادراکی و تحلیلی بالا از طرف افراد ذی‌نفع دارد.

وی تصریح کرد: تمایل به مشارکت و مسئولیت‌پذیری واقعی ذی‌نفعان مدرسه می‌تواند مدرسه را یک جامعه یادگیری بهتر، خوش آینده‌تر و امیدوارکننده‌تر برای همه دانش آموزان بسازد. در مدل مدرسه محوری؛ مدیران آزادی عمل بیشتری برای ارائه دیدگاه‌های جدید در مورد راهبرد‌های تدریس و نحوه مقابله با مشکلات دارند.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد مدرسه محوری در پایان تاکید کرد: همه عوامل مدرسه در تدوین و اجرای طرح‌های آموزشی از تصمیم‌گیری تا اجرا و ارزشیابی مشارکت می‌کنند و اعتماد عمومی، رضایت گروهی و توانمند شدن مهم‌ترین عوامل انسانی مدرسه یعنی معلمان و مردم توسعه می‌یابد.

انتهای پیام/

مزایای نظام مدرسه‌محوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.