قربانی با اشاره به حجم خسارات سیل اخیر نقش خیرین را در سرعت بخشی به نوسازی این مدارس موثر دانست.

کمک خیرین برای نوسازی مدارس مناطق سیل زده/ تخریب حدود ۲۰۰ مدرسه در سیل اخیربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا قربانی مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره اهمیت فعالیت خیرین مدرسه ساز با اشاره به آمار و عملکرد آن‌ها اظهار کرد: از ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور ۲۵ هزار مدرسه خیرساز هستند همچنین خیرین در زمینه اهدای املاک هم وارد عمل شده‌اند و با احتساب این نوع مشارکت‌ها سهم ۳۰ درصدی در ساخت مدارس کشور را دارند.

وی ادامه داد: میانگین سرانه آموزشی در کشور ۵.۲ مترمربع در نظر گرفته شده است، اما ۱۱ استان ما سرانه‌ای کمتر از میانگین دارند که استانداردسازی سرانه آموزشی این استان‌ها را در اولویت قرار دادیم و پس از این مرحله باید سرانه را به استاندارد جهانی یعنی ۸.۴ مترمربع برسانیم.

قربانی به وضعیت فضای آموزشی مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: سه استان گلستان، لرستان و خوزستان مشکلات جدی در فضای آموزشی مواجه شدند و بیشترین حجم خسارات را در این مناطق داشتیم به گونه‌ای که در استان گلستان ۲۴ مدرسه، در لرستان ۸۰۰ مدرسه و در خوزستان ۱۰۶ مدرسه تخریب شده داریم.

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: علاوه بر مدارس تخریبی ۴۰۰ مدرسه در خوزستان و ۳۰۰ مدرسه در لرستان نیازمند تعمیرات اساسی هستند که بر این مبنا برای تسریع در نوسازی این مدارس ۹ اردیبهشت همایش ملی خیرین مدرسه‌ساز برای هم اندیشی و تسهیل در تأمین فضای آموزشی مناطق خسارت دیده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نهاد‌ها و بنگاه‌ها بخشی از ظرفیت‌های خیرین در کشور محسوب می‌شوند، گفت: در مواردی کمک‌های خود خیرین تجمیع شده و برای مدرسه سازی به کار گرفته می‌شود و در همین حادثه سیل هم خیرین می‌توانند به صورت مشارکتی یا به تنهایی تعهد ساخت مدرسه‌ای را بر عهده گیرند.

قربانی درباره نقش بانوان خیر در امر مدرسه سازی از فعالیت بیش از ۵ هزار خیر مدرسه ساز زن در کشور خبر داد و گفت: از برنامه‌های اصلی ما در حوزه فرهنگی توجه به امر مدرسه سازی است و حضور خیرین را جزء سرمایه‌های ملی می‌دانیم.

ساخت ۲ هزار مدرسه در مناطق سیل زده به وسیله بنیاد برکت

در ادامه محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور درباره تعهدات خیرین در طول سال اظهار کرد: در سال‌های اخیر تعهد خیرین حدود هزار میلیارد تومان بوده است که معمولا سالانه نیمی از آن محقق می‌شود و برخی هم به دلیل بزرگ بودن پروژه زمان بر است.

وی ادامه داد: با احتساب مشکلات اقتصادی موجود تصور می‌کردیم مشارکت خیرین کاهش یابد، اما این موضوع انجام نشد و حتی در جریان زلزله کرمانشاه با وجودی که ۷۸ مدرسه تخریب شده بود حدود ۱۷۰ مدرسه به کمک خیرین ساخته شد.

جعفری با اشاره به اینکه خیرین صرفا از اقشار متمکن جامعه نیستند، اظهار کرد: گاهی معلمان و حتی دانش آموزان با پس انداز خود برای مدرسه سازی اقدام کردند و در حادثه سیل اخیر هم خیرین مدرسه ساز وارد عمل شدند؛ همچنین شماره حسابی برای این موضوع در نظر گرفته شده است علاوه بر آن بنیاد برکت تعهد ساخت ۲ هزار مدرسه را بر عهده گرفته است.

خطر چند شیفته شدن مدارس کشور

در ادامه حسن بنیان‌نیا رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: مدارس از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برند و اگر خیرین نبودند شرایط بسیار نامناسب‌تر از الان می‌شد و با مدارس دو یا سه نوبته مواجه بودیم.

وی ادامه داد: نگاه دولتمردان و نمایندگان مجلس باید به خیرین تغییر کند و این جریان فرهنگی را مورد توجه قرار دهند و از خیرین حمایت شود که از جمله این حمایت‌ها می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد.

بنیان‌نیا اظهار کرد: دولتمردان باید تقدیر از خیرین را در دستور کار خود داشته باشند و حتی شهرداری‌ها می‌توانند برای حمایت از خیرین در اخذ عوارض از آن‌ها تجدیدنظر کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: برای ترویج فرهنگ کار خیر خانواده‌ها می‌توانند در مراسم عروسی فرزندانشان مبلغی را برای مدرسه‌سازی در نظر گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار