وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان، هوش مصنوعی را به عنوان ابزار کار اصلی، بکار بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزیر آموزش و پرورش عصر امروز در نشست کارگروه راهبری هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین که در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان این که این امر برای آموزش و پرورش حیاتی است، افزود: از آنجا که میزان تغییرات فناوری در فضای کشور و جهان به سرعت پیش می‌رود ضروری است در این زمینه به روز باشیم.

علیرضا کاظمی با تأکید بر این که باید سرعت بیشتری به راهبرد‌های این حوزه داده شود، افزود: ضرورت دارد برای مدرسه در افق ایران ۱۴۰۴ در این حوزه اقداماتی عملیاتی انجام شود. همچنین ابعاد تمرکز در بخش‌های مختلف در این خصوص مهم است. از این رو باید با تدوین برنامه‌هایی بلند مدت و تولید محتوایی مؤثر، به سرعت تغییرات دست بیابیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که هوش مصنوعی از دو مسیر باید دنبال شود، گفت: گام اول نوشتن سند راهبردی و در گام دوم به کارگیری و توانمندسازی معلمان است.

علیرضا کاظمی با بیان این که معلمان نقطه آغاز تحول این مسیر هستند، گفت: باید گلوگاه‌های جهش در حوزه هوش مصنوعی انتخاب و دنبال شود و بلافاصله به صورت طرح‌های عملیاتی اجرایی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سه نوع جامعه هدف در حوزه هوش مصنوعی، تصریح کرد: معلمان باید در این حوزه محور و اساس کار باشند تا بتوانند برای دانش آموزان و اولیا کار را در کف میدان به خوبی تبیین و تشریح کنند.

علیرضا کاظمی بر ترویج ادبیات و شناخت هوش مصنوعی در نظام و تعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین باید به گفتمان غالب در فضای آموزش و پرورش تبدیل شود. همچنین هوش مصنوعی به عنوان ابزار کار اصلی از سوی معلمان به کار گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که تولید محتوا در لایه عمیق‌تر یک راهبرد است، گفت: تولید محتوا، مهم‌ترین بخش است که یک معلم باید با توجه به نیاز‌ها و با استفاده از فناوری‌های نوین، محتوای مناسب و مورد نیاز را تولید کند.

علیرضا کاظمی بر استفاده از ظرفیت فعالیت‌های فوق برنامه مدارس تأکید کرد و گفت: باید از این فرصت در جهت شناسایی دانش آموزان نخبه در هوش مصنوعی استفاده شود و ضروری است این موضوع در قالب جشنواره‌هایی ارائه شود.

وزیر آموزش و پرورش، تدوین و تعریف بسته‌های متنوع از نظر برنامه و نوع مخاطب در حوزه هوش مصنوعی را ضروری دانست و گفت: باید در ساختار نظام تعلیم و تربیت متولی مشخصی برای آن تعیین شود و در اولویت برنامه آموزش و پرورش قرار گیرد، زیرا این موضوع منشأ تحول در نظام آموزشی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار