
باشگاه خبرنگاران جوان، پریزاد اقبالی - حمزه ذاکری، رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «ورود هوش مصنوعی به فعالیتهای تخصصی راهداری و حمل و نقل جادهای و اقدامات و فرصتهای فناورانه از جمله هوش مصنوعی، رایانش ابری، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا، پردازش تصویر و بینایی ماشین با توجه به بانک داده بزرگ سازمان، یک سرمایه ملی و پیشران است. »
او اهمیت نقش تحول دیجیتال را در زیرساختهای حمل و نقل جادهای دانست و ادامه داد: «بهرهگیری از فناوریهای نوین عاملی کلیدی و اثرگذار در افزایش ایمنی، بهره وری، بهینهسازی مدیریت زیرساختها و تحول در بخش راهداری و حمل و نقل بینشهری کشور است. پیشرفتها و دستاوردهای اخیر سازمان در حوزه هوشمندسازی، از هوش مصنوعی ابزاری کارا و کلید تحول و شکوفایی در این زمینه است. »
ذاکری اظهار کرد: «ترسیم نقشه راه و زمینههای توسعه هوش مصنوعی و همچنین اعلام فراخوان مشارکت بخش خصوصی برای اولویتهای سازمان در آیندهای نزدیک آغاز خواهیم کرد. تعامل و بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی در راستای هوشمندسازی حمل و نقل جادهای ضرورت دارد. برگزاری همایشهایی همچون هوش مصنوعی و هوشمندسازی، شتابدهندهای موثر در تقویت ارتباط دولت با بخش خصوصی و دانشپایه کشور است.»
او تصریح کرد: «صد سال گذشته راههای عبور و مرور مردم توسط خودشان تعمیر بازسازی میشد. حال ظرف مدت کمتر از یک قرن وارد فضایی شدهایم که اساساً دنیای متفاوتی را نسبت به ۱۰۰ سال گذشته داشتهایم. امروزه مسیرهای کشور به سمت دیجیتالی شدن پیش میرود و از لحاظ متریال و مدیریت در حال متحول شدن است.»
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی بیان کرد: «حمل و نقل همیشه به عنوان یک صنعت بسیار پیشرو با حوزه هوش مصنوعی مواجهه بوده است. با توجه به این که دوران مختلفی را در ۱۰۰ سال گذشته گذراندهایم، اما امروز در قرن بیست و یکم با هوشمندسازی جادهها (راه هوشمند) که بسیاری از موضوعات مربوط به مدیریت رو در خودش جای میدهد مواجه هستیم. در سال ۲۰ هزار کشته در مسیرهای کشور به دلیل نبود ایمنی اتفاق می افتد.»