کارشناس مسائل بین الملل گفت:دیپلماسى ایران برای کمتر کردن نیاز به اروپا باید به سمت تعامل با کشور هاى شرق و غرب آسیا برود.

حسن هانى کارشناس مسائل بین الملل، در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجى گروه سیاسى باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در طول سال هاى اخیر، به خصوص بعد از توافق نامه برجام انتظار مى رفت که کشور هاى اروپایى به تعهد هاى خود در رابطه با بند هاى برجام عمل کنند.

وى افزود: با خروج آمریکا از این توافق نامه، اتحادیه اروپا به خصوص کشور هاى انگلیس، فرانسه و آلمان ثابت کردند که در تصمیم گیرى‌ها و سیاست خارجى خود تابعى از اراده آمریکا هستند.

هانى زاده در ادامه توضیح داد: با توجه به مذاکراتى که در طول ٣ سال اخیر بین اتحادیه اروپا و ایران شکل گرفت، ساز و کار مناسب مالى براى تبادل تجارى به صورت شفاف اجرایى نشد و همچنان اتحادیه اروپا موضعى دوگانه و غیر شفاف اتخاذ کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به موضع دوگانه اروپا، تاکید کرد: دستگاه دیپلماسى باید یک ضرب العجلى براى اتحادیه اروپا تعیین کند تا این اتحادیه با یک فرایند مشخص زمانى به تعهد هاى خود براى انجام ساز وکار مالى عمل کند و هنگامى که اقدامى نکرد ایران ساز و کار، شیوه‌ها و سیاست هاى جدیدى را اتخاذ کنند.

وى با بیان اینکه دستگاه دیپلماسى ما بسیار محتاطانه عمل کرد، خاطر نشان کرد: دیپلماسى کشور ما نتوانست یک ساز و کار براى تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا ایجاد کند لذا در این رابطه باید به سمت ایجاد یک مجموعه اقتصادى مشترک با کشور هاى شرق آسیا نظیر چین، هند، کره جنوبى همچنین غرب آسیا مثل عراق، سوریه و لبنان ایجاد کند تا نیازى به اتحادیه اروپا نباشد.

هانى زاده در پایان تاکید کرد: یکى از ضعف‌ها و مشکلات ما در رابطه با اروپا این است که وزارت خارجه به صورتى شفاف و چالشى با سیاست هاى دوگانه اروپا برخورد مى کرد.

انتهاى پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۸:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
چقدر دیر به این نتیجه رسیده اید!!!
آخرین اخبار