کارشناس مسائل بین الملل گفت: دستگاه دیپلماسى باید در سال جدید بیش از گذشته به سمت تغامل با کشورهای آسیایی و همسایه برود.

دستگاه دیپلماسى در سال جدید به سمت تغامل با کشورهای آسیایی و همسایه برودحسن هانى کارشناس مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به عملکرد یکسال گذشته دستگاه دیپلماسی کشورمان  اظهار کرد: در طول سال هاى اخیر، به خصوص بعد از امضای توافق نامه برجام انتظار مى رفت که کشور هاى اروپایى به تعهد هاى خود در رابطه با بند هاى این توافق عمل کنند.

وى افزود: با خروج آمریکا از این توافق نامه، اتحادیه اروپا به خصوص کشور هاى انگلیس، فرانسه و آلمان ثابت کردند که در تصمیم گیرى‌ها و سیاست خارجى خود تابعى از اراده آمریکا هستند.

هانى زاده در ادامه توضیح داد: با توجه به مذاکراتى که در طول ٣ سال اخیر بین اتحادیه اروپا و ایران شکل گرفت، ساز و کار مناسب مالى براى تبادل تجارى به صورت شفاف اجرایى نشد و همچنان اتحادیه اروپا موضعى دوگانه و غیر شفاف اتخاذ کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به موضع دوگانه اروپا در قبال تعامل با ایران، تاکید کرد: دستگاه دیپلماسى باید  براى اتحادیه اروپا ضرب العجلى تعیین کند تا این اتحادیه با یک فرآیند مشخص زمانى به تعهد هاى خود براى انجام ساز وکار مالى عمل کند و هنگامى که اقدامى در این زمینه انجام نداد لازم است تا  ایران ساز و کار، شیوه‌ها و سیاست هاى جدیدى اتخاذ کند.

وى با بیان اینکه دستگاه دیپلماسى کشورمان بسیار محتاطانه عمل کرد، خاطر نشان کرد: دیپلماسى کشور ما نتوانست یک ساز و کار براى تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا ایجاد کند لذا در این رابطه باید به سمت ایجاد یک مجموعه اقتصادى مشترک با کشور هاى شرق آسیا نظیر چین، هند، کره جنوبى همچنین غرب آسیا مثل عراق، سوریه و لبنان ایجاد کند تا نیازى به اتحادیه اروپا نباشد.

هانى زاده در پایان تاکید کرد: یکى از ضعف‌ها و مشکلات ایران در حوزه سیاست خارجی در قبال اروپا این است که وزارت خارجه باید به صورتى شفاف و چالشى با سیاست هاى دوگانه اروپا برخورد مى کرد.
انتهاى پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار