یک منبع آمریکایی اعلام کرد حذف ترکیه از برنامه تریلیون دلاری ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ چالش‌برانگیز است اما غیرممکن نیست.

منبع آمریکایی: ساخت جت های جنگنده اف 35 بدون ترکیه نیز ممکن استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه‌ مناقشه واشنگتن و آنکارا بر سر خرید سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ روسیه، یک منبع آگاه آمریکایی از احتمال حذف ترکیه از پروژه ساخت جنگنده اف ۳۵ آمریکا سخن گفت.

وی در این رابطه اعلام کرد حذف ترکیه از برنامه تریلیون دلاری ساخت جنگنده اف ۳۵ به علت نقش مکمل آنکارا در فرایند ساخت این جنگنده رادارگریز اقدامی چالش برانگیز است اما غیرممکن نیست.

هفته گذشته رویترز گزارش داد که آمریکا احتمالا اقدامات اولیه برای تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را به دلیل اصرار آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه متوقف خواهد کرد که این مساله ممکن است به تنش‌ها میان دو کشور دامن بزند.

اما در این میان مسئله مهم تعهد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های دفاع هوایی روسیه است که به عقیده آمریکا امنیت این جت‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

سایر متحدان ناتو نیز بیم آن دارند که رادارهای سیستم موشکی اس ۴۰۰ روسیه بتوانند این جنگنده‌ها را ردیابی کنند و در آینده توانایی آنها را برای فرار از سلاح‌های روسی کاهش دهند.

آمریکا به ترکیه پیشنهاد داده که سیستم ضدموشکی پاتریوت که هزینه بیشتری نسبت به اس ۴۰۰ دارد را با تخفیفی که تا آخر ماه مارس ارائه می‌شود، خریداری کند، اما شرط آمریکا این است که ترکیه از خرید پدافند موشکی از روسیه دست بکشد.

یک منبع آمریکایی مطلع از این مسئله اعلام کرد در حال حاضر ترکیه حدود ۸۰۰ قطعه برای جت‌های جنگنده اف ۳۵ تولید می‌کند و از میان آن‌ها تنها تعداد محدودی وجود دارند که منحصرا توسط این کشور ساخته می‌شوند اما همین قطعات انحصاری نیز می‌توانند توسط سایر پیمانکاران حاضر در این پروژه ساخته شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: کنار گذاشتن ترکیه از پروژه ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ کار چندان سختی نیست و تنها ممکن است فرآیند ساخت این جنگنده در شرکت لاکهید مارتین را به دلیل نیاز به یافتن پیمانکار جایگزین برای ساخت قطعات، به مدت حدود سه ماه با کُندی مواجه کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پیشتر گفته بود کشورش نقش مهمی در ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکا ایفا می‌کند و حذف آن از این برنامه آسان نخواهد بود.

هنوز هیچ‌یک از مقامات دو کشور به اظهارات این منبع آگاه آمریکایی واکنش نشان نداده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
تركيه اين همه موشك و هواپيما ميخواد چيكار
Iran (Islamic Republic of)
شاید
۲۱:۳۶ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
برای ساخت وگسترش امپراطوری عثمانی جدید. شاید هم برای زدن گروهکهای شبه نظامی وتروریستی مخالف خودش!!
آخرین اخبار