نقده با توجه به آثاری که در اطرافش کشف شده، شهری به قدمت تاریخ ایران و شمال غربی کشور است.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به گواه آنچه در کتاب دائرةالمعارف اسلامی نوشته مینورسکی زیر کلمه سولدوز آمده است، غازان‌خان ناحیه سولدوز را در سال ۷۰۳ ه‍جری قمری به امیر چوپان داده‌است البته شاید پیش خودتان فکر کنید مطلبی که درباره سولدوز گفته شد چه ارتباطی به نقده دارد. باید گفت: نقده تا سال ۱۳۴۶ شهر و شهرستان سولدوز نامیده می‌شد. این شهر در ۹۵ کیلومتری جنوب‌شرق ارومیه قرار گرفته است و یکی از شهر‌های استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید. دشت نقده در طول تاریخ محل زندگی اقوامی، چون آشوری‌ها، مادها، ماننا‌ها و آذربایجانی‌ها بوده است. ماننا‌ها حکومتی را در آذربایجان و جلگه جنوبی دریاچه ارومیه تشکیل داده و از قرن هشتم قبل از میلاد تا قرن ششم قبل از میلاد بر این سرزمین حکومت می‌کرده‌اند.

نقده؛ شهری به قدمت تاریخ (برای نوروز)

از روایت داستان این قوم که بگذریم سخن از نقده گفتن خوش‌تر است. هفت‌چشمه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر نقده به حساب می‌آید. این جاذبه گردشگری که در ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر نقده و درقسمت شرقی سلطان یعقوب واقع شده، املاح معدنی به خصوصی دارد و اگر مروری به گذشته آن داشته باشیم متوجه می‌شویم که در گذشته طعم و مزه هر چشمه و آب جوشان هر هر کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت بود.

نقده؛ شهری به قدمت تاریخ (برای نوروز)

تپه حسنلو یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر نقده است. این تپه در ۷ کیلومتری شهر نقده قرار گرفته است و یکی از تپه‌های باستانی کشورمان به حساب می‌آید. جام طلای حسنلو در این تپه کشف شد. این جام قدمتی ۳۲۰۰ ساله دارد و به احتمال زیاد نقش بسزایی در شکل‌گیری هنر دوره ماد‌ها داشته است. بر روی بدنه این جام، نقش‌های بسیاری حک شده‌است که احتمالاً داستانی حماسی را روایت می‌کند.

جام طلای حسنلو هم‌اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
چقدر خوب میشد که اشاره ای به ترک بودن مردمان این شهر هم میکردید! ترک های خون گرم این شهر سالیان دراز امنیت این منطقه رو بیش از پیش ثابت کردند تا دست ... نیفتد
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۰۵:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
آقا مهدی بهتر بود میگفتی چقدر خوب میشد اشاره ای به همزیستی کورد و آذری در این شهر می‌کردید که علارغم تفرقه اندازی های زیادی همچنان با مسالمت با هم زندگی می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
هنار
۲۰:۵۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
همه مردمان این شهر ترک نیستن
کوردا هم هستن و خیلی باهم دوست و برادریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
بیشتر شبیه یه روستاست تا شهر
Iran (Islamic Republic of)
هنار
۲۰:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
خب کلان شهر نیست که یه شهر کوچیکه
یه شهر که کورد واذری توش میشینن یه شهر خیلی عالی
من که هیچ جای دنیارو با محل تولدم نقده عوض نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
علی مرادی
۱۹:۲۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
سلام این شهر واقعا جای خوب و زیبایی هست من چن وقتی هست که نرفتم و دلم راش تنگ شده به شما هم پیشنهاد میکنم.
-
نيما
۱۴:۰۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
سلام من به اين شهر سفر كردم داراي آب هواي بسيار لطيف عالي مخصوصا در ارديبهشت ماه كه با مردماني غيور و خون گرم پيشنهاد عالي براي سير و سفر ميباشد توصيه ميكنم حتما به اين شهر يسري بزنيد .
آخرین اخبار