رئیس جمهور افغانستان با اشاره به روند صلح با طالبان تاکید کرد که به هیچ وجه معاهده ای مانند «گندمک» را امضا نخواهد کرد.

اشرف غنی: معاهده «گندمک» دیگر را امضا نخواهم کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان طی سخنانی در کنفرانس ملی جوانان در کابل گفت: به هیچ وجه معاهده ای مانند «گندمک» را امضا نخواهد کرد.

وی با اشاره به روند صلح با طالبان اظهار داشت: اگر کسی فکر می‌کند می تواند من را مجاب کند که یک معاهده گندمک دیگر را امضا کنم در اشتباه است.

وی افزود: «نه شاه شجاع می‌خواهیم، نه امیر محمد یعقوب خان که معاهده گندمک را امضا کرد. غازی امان‌الله‌خان می‌خواهیم، احمد شاه بابا می‌خواهیم، میرویس نیکه می‌خواهیم، محمود غزنوی می‌خواهیم.»

معاهده گندمک در سال ۱۸۷۹ توسط امیر یعقوب خان با کیوناری انگلیسی امضا شد و بر اساس آن قسمتی از خاک افغانستان به هند بریتانیایی تسلیم داده شد که با این معاهده استقلال افغانستان نیز زیر سوال رفت.

اشرف غنی در قسمت دیگری از سخنانش از توافق صلح طالبان با آمریکا انتقاد کرد و افزود: توافق پشت دروازه‌های بسته توسط یک اقلیت برایش قابل قبول نیست.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد پس از اتمام دور چهارم مذاکرات با طالبان اعلام کرد که چارچوب توافق صلح با این گروه آماده شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
اشرف غنی: معاهده «گندمک» دیگر را امضا نخواهم کرد
آخرین اخبار