تنش میان واشنگتن و پکن در دریای جنوبی چین همزمان با از سرگیری مذاکرات تجاری دو کشور بالا گرفته است.

بالا گرفتن تنش میان واشنگتن و پکن در دریای جنوبی چین همزمان با آغاز مذاکرات تجاری دو کشوربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با ازسرگیری مذاکرات تجاری میان مذاکره‌کنندگان چین و آمریکا به عنوان دو قدرت اقتصادی جهان در پکن، یک ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا از حوالی جزایر پاراسل که از جزایر مورد مناقشه چین است، عبور کرد.

راشل مک مار، سخنگوی ناوگان دریایی آمریکا در اقیانوس آرام با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ماموریت ناو یواس‌اس مک‌کامبل بخشی از برنامه حفاظت از تردد آزادانه در برابر ادعاهای دریایی چین است.

وی افزود ناو مک کامبل از داخل منطقه دوازده مایل دریایی (آب‌های سرزمینی  عبور کرد. وی گفت در این ماموریت هیچ کشوری خاصی هدف نیست و هیچ هدف سیاسی هم وجود ندارد.

در مقابل، در پکن وزارت امور خارجه چین اعلام کرد این ماموریت نقض حقوق دریایی است و از آمریکا خواست چنین ماموریت هایی در دریای جنوبی چین نداشته باشد.

چین مدعی مالکیت تقریبا تمام این مناطق دریایی راهبردی است که مورد مناقشه بسیاری از کشورهای دیگر مانند ویتنام، فیلیپین، برونئی، مالزی، اندونزی و تایوان هم هست.

مک کامبل در حالی به این ماموریت رفته است که هیئت های آمریکایی و چینی دور جدیدی از رایزنی های تجاری را در پکن آغاز کرده اند. این نخستین دیدار میان هیئت های دو کشور از زمانی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در اوایل ماه دسامبر تصمیم گرفتند در جنگ تجاری میان دو کشور آتش بسی نود روزه اعلام کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد جهان ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار