رئیس‌جمهور اسبق آمریکا طی یادداشتی نسبت به خطر ورود پکن و واشنگتن به جنگ سرد هشدار داد و از مقامات دو کشور خواست تا نهضتی مشترک برای توسعه آفریقا راه‌اندازی کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست، جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا روز گذشته نسبت به خطر ورود چین و آمریکا به جنگ سرد هشدار داد و از مقامات دو کشور خواست تا نهضتی مشترک برای توسعه آفریقا راه اندازی کنند.

کارتر در چهلمین سالگرد عادی سازی روابط چین و آمریکا در سال 1979 نسبت به مواضع دو کشور در قبال یکدیگر ابراز نگرانی کرد.

او در یادداشتی که در روزنامه واشنگن پست منتشر شد، آورده است: «اگر مقامات ارشد دولتی چنین اندیشه های خطرناکی را در ذهن داشته باشند، یک جنگ سرد مدرن بین دو کشور اجتناب ناپذیر نیست.»

رئیس جمهور 94 ساله اسبق آمریکا در ادامه یادداشت خود نوشت: «در این لحظه حساس، سوءتفاهمات، محاسبات غلط و عدم پیروی از قوانین دقیق تعریف شده در زمینه هایی مانند تنگه تایوان و دریای جنوبی چین ممکن است به درگیری نظامی منجر شده و فاجعه جهانی را به دنبال داشته باشد.»

کارتر که پس از پایان دوره ریاست جمهوری در حوزه مبارزه با فقر فعالیت می کند به مقامات آمریکایی و چینی پیشنهاد کرد که ساده ترین مسیر برای ارتقای همکاری های دو کشور، راه اندازی نهضت مشترک برای توسعه آفریقا است. او نوشت: «هر دو کشور در حال حاضر، به شدت درگیر مبارزه با بیماری، ساخت زیرساخت ها و حفظ صلح هستند و گاهی با هم همکاری نیز کرده اند. با این حال، هر کشور دیگری را به استثمار اقتصادی و دستکاری سیاسی متهم می کند. آفریقایی ها - مانند میلیاردها نفر دیگر در سراسر جهان - نمی خواهند مجبور به انتخاب یک طرف شوند. طی همکاری با آفریقایی ها، آمریکا و چین نیز به خودشان کمک می کنند تا بر بی اعتمادی غلبه و این رابطه حیاتی را بازسازی کنند.»

سال گذشته میلادی دو کشور آمریکا و چین به واسطه اعمال تعرفه های گمرکی سنگین وارد جنگ تجاری شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار