سرمایه‌گذاری در حوزه های گردشگری، می‌تواند از یک سو ارزآوری را در کشور تقویت کند و از سوی دیگر با حضور گردشگران سایر کشورها و خرید صنایع دستی، دست‌رنج هنرمندان ایرانی در سرتاسر این مرز‌وبوم به جهانیان معرفی کند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، رشد و توسعه اقتصاد در کشور ما حول محور صنعت، صادرات نفت و تولید محصولات مختلف کشاورزی است؛ با بروز شرایط اقتصادی در چند سال اخیر، آنچه می‌تواند کشور را از این فشار رهایی بخشد،افزایش صادرات غیر نفتی است.

فراز و فرود قیمت ارز  در صنعت گردشگری نیز مانند دیگر حوزه ها در چند ماه گذشته منجر به کاهش سفرهای تفریحی شده است؛ چرا که گردشگران برای خرید در بازار با افزایش چشمگیر قیمت‌ها در صنایع دستی و اقلام مورد نیاز برای سوغات مواجه می‌ شوند.

این افزایش قیمت‌ها بر انتخاب وسیله نقلیه برای سفر، مکان اسکان و تعداد روزهای سفر تاثیرگذار بوده است.خانواده برای کاهش هزینه‌های سفر، استفاده از خودروی شخصی را جایگزین سفرهای هوایی کرده‌اند تا جایی که  در ایام تعطیل و پایان هفته، شاهد حجم زیادی از تردد خودروها در جاده‌های مختلف کشور هستیم.

اصفهان به عنوان مقصد گردشگری همواره پذیرای گردشگران خارجی و داخلی از سرتاسر جهان بوده است؛ با گردش در بازار میدان نقش جهان تاثیر نوسانات ارز و افزایش قیمت ها مشهود است به طوری که با افزایش قیمت دلار، تولید کنندگان صنایع دستی با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شده اند. 

نوسانات ارزی این روزها بهانه‌ای شد تا اوضاع صنعت گردشگری را از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان جویا شویم.

فریدون الهیاری در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با بیان اینکه حوزه گردشگری نیز متاثر از افزایش قیمت ارز است، اظهار داشت: افزایش قیمت دلار جدا از پیامدهای اقتصادی،کاهش هزینه‌های سفر به ایران را به دنبال داشته است و این فرصتی است که بیش از گذشته شهر اصفهان با جاذبه‌‌های گردشگری به مقصد سفر برای گردشگران تبدیل شود.

وی افزود:هم‌چنین باید روی بازارهای جدید گردشگری مانند کشورهایی که از نظر شرایط اقتصادی سطح پایین‌تری دارند کار کنیم.

تبدیل تهدید ها به فرصت با رویکرد های جدید صنعت گردشگری

هزینه های سرمایه‌گذاری برای حوزه گردشگری افزایش یافته است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار، هزینه های حضور در کشور برای گردشگران خارجی کاهش یافته است، عنوان کرد: با توجه به اینکه در صنعت گردشگری بخشی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری به منابع ارزی وابستگی دارد، طبیعی است که هزینه های سرمایه‌گذاری برای حوزه گردشگری نیز افزایش پیدا می‌کند.

الهیاری افزایش قیمت ارز را یکی از دلایل کاهش سفرهای خارجی مردم دانست و گفت: این موضوع از لحاظ توازن ورود و خروج گردشگرمی‌تواند به نفع گردشگر ورودی کشور باشد و دفاتر خدمات مسافرتی به نظر می‌رسد که فعالیتشان باید معطوف به گردشگری داخل کشور شود.

وی با اشاره به افزایش قدرت خرید گردشگران خارجی برای خرید صنایع دستی توضیح داد: بخش مهمی از صادرات صنایع دستی اصفهان از مجاری دیگر تامین می‌شود و خرید صنایع دستی از سوی توریست‌ها یکی از راه‌های عرضه صنایع دستی است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر بحث بسته بندی صنایع‌دستی و برپایی نمایشگاه با فعالا ن این حوزه تصریح کرد: برپایی نمایشگاه فرصتی بود تا با حضور مردم ذائقه مردم ارزیابی و در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت 6 شرکت بسته‌بندی صنایع دستی در اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه برندهای صنایع دستی ما امروزه دارای بسته‌بندی است و حتی تولیدات انبوه خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

تبدیل تهدید ها به فرصت با رویکرد های جدید صنعت گردشگری

الهیاری با تاکید بر اینکه در حوزه بسته‌بندی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، بیان داشت: باتوجه به ماهیت تولیدات صنایع دستی که تیراژ تولیدات هنرمندان زیاد نیست و ابعاد صنایع دستی متفاوت است، بسته‌بندی با مورد انتظار رونق نیافته است؛البته گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

 رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به افزایش سه برابری امکانات تصریح کرد: از ابتدای فصل تا کنون با رصد اقامتگاه‌های گردشگری، هتل‌ها و بناهای تاریخی شاهد حضور قابل توجهی از گردشگران خارجی بوده ایم و تا پایان آذر این روند ادامه دارد.

الهیاری ضمن بیان اینکه اتفاقات مهمی در حوزه گردشگری کشور و به خصوص در اصفهان رخ داده است، اظهار کرد: حضور گردشگران در استان یک پراکندگی قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است، به طوریکه حضور آن‌ها در شهرستان‌های مختلف پررنگ است.

وی اضافه کرد: تسهیلات گردشگری در نقاط مختلف استان شکل گرفته که باید حسب ضرورت شغلی و بازگشت سرمایه‌های خود افزایش دهند و این خود باعث افزایش عناصر و عوامل فعال در بازارهای بین المللی و داخلی در حوزه گردشگری شده است.

گردشگری سلامت محور سوم توسعه گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به جایگاه ممتاز در حوزه گردشگری فرهنگی،تاریخی و طبیعی، گردشگری سلامت را به عنوان محور سوم توسعه گردشگری عنوان کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی به طور جد پیگیر توسعه این حوزه از گردشگری در اصفهان است.

وی با اشاره به رشد قابل توجه در حوزه گردشگری زیارتی و متفاوت بودن گردشگران در اصفهان بیان داشت: گردشگران در اصفهان بیشتر توریست‌های کشورهای اروپایی هستند و فضاسازی‌های اخیر، تردیدهایی ایجاد کرده بود که با تمهیدات اندیشیده شده و تشریح شرایط با ثبات و آرام در کشور، شاهد موجی از حضور دوباره گردشگران اروپایی هستیم.

الهیاری با اشاره به لزوم سرمایه گذاری با کشورهای شرق آسیا،خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز در حوزه‌ی گردشگری گفت: ارزان بودن خدمات گردشگری در ایران مزیتی است که می‌توانیم در بازارهای مختلف باتوجه به ظرفیت‌های عظیم فرهنگی، تاریخی، طبیعی و ... به جذب گردشگر بپردازیم.

به هر حال در هر مسافرتی خرید سوغاتی و هنرهای دستی مختص هنرمندان آن شهر از ملزومات سفر گردشگران به شمار می‌رود و معمولا گردشگری نیست که دست خالی مقصد سفر خود را ترک کند.

در این بین صنایع دستی اصفهان نیز به دلیل تنوع در محصولات و تولیدات همواره نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است؛در شرایطی که نوسان قیمت در کشور وجود دارد بازار صنایع دستی نیز متاثر از این موضوع است.

تبدیل تهدید ها به فرصت با رویکرد های جدید صنعت گردشگری

هنرمندان ومسئولان اتحادیه صنایع دستی نیز در گفت و گو های مختلف با خبرنگاران همواره از تاثیر بازار ارز بر صنایع دستی گلایه کردند و افزایش قیمت مواد اولیه را دلیل اصلی کاهش تولیدات و به تعطیلی کشیده شدن کارگاهشان می دانند.

به هر حال با رفع موانع موجود از جمله توجه به صنایع دستی و ظرفیت بالای اصفهان در این حوزه و همچنین حفظ بناهای تاریخی فرهنگی و هویت اصلی اصفهان این صنعت را  در جنگ اقتصادی کنونی که همواره تهدیدی از سوی دشمن است را به فرصت تبدیل کنیم. 

 

  انتهای پیام / س

گزارش از نعیمه حکمت‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار