معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت:ظرفیت بالای و وجود آثار ارزشمند عکاسان بافرانی با آداب و رسوم مردم کویر عجین شده و امکانی را فراهم می‌کنیم که این هنرمندان در اصفهان آثار خود را به نمایش بگذارند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید علی صالح درخشان معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس‌های عاشورایی گفت: تصاویر زیبایی توسط هنرمندان ثبت شده که جا دارد این هنر‌ها در استان نمود پیدا کند چرا که آداب و رسوم مردم بافران با این نمایشگاه عجین شده و بایستی در استان به معرض دید مردم قرار بگیرد.
 
وی ضمن تمجید از عکاسان در ثبت تصاویر خوب و نمایش آداب رسوم افزود: ثبت سنت‌های عزاداری در این شهر برگرفته از ذهنیت یک عکاس، به راحتی با انعکاس آن رقم خورده است.
 
درخشان بیان نمود: عکاسی یکی از سریعترین رسانه‌ها در انتقال مفاهیم است و از سویی نقش اساسی‌تر و سهم بیشتری در حوزه هنر عاشورایی دارد و عکاس عاشورایی وظیفه سنگین تری در انتقال مفاهیم مذهبی و عاشورایی دارد.
 
همچنین وی افزود: عکس‌های عاشورایی می‌تواند مهمترین وسیله برای نمایش باور‌های قومی و آیینی به شمار آید که برگزاری نمایشگاه در استان با عنوان نمایشگاه عکس‌های عاشورایی این امر را سرعت می‌بخشد.
 
وی در پایان نسبت به برگزاری نمایشگاه عکس سرخ و سیاه به رنگ عشق در موزه اداره کل میراث فرهنگی اصفهان قول همکاری داد.
 
این نمایشگاه که توسط جمعی از هنرمندان و عکاسان بافرانی برپا شده و با اینکه برای جمع آوری آثار به صورت فراخوان اقدام گردیدع است، عکس‌ها از ۲ تا ۱۲ مهرماه با مهلت تعیین شده ارسال شد که با استقبال چشمگیر هنرمندان و عکاسان شهرستان نایین که در روز عاشورا به بافران آمده بودند مواجه شد.
 
هدف از برگزاری این فراخوان و برپایی نمایشگاه آثار منتخب، انعکاس و ترویج فرهنگ ناب عاشورایی و توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مردم بافران در عزاداری حضرت امام حسین (ع)، شناسایی و معرفی استعداد‌های عکاسی و تشویق و ترغیب جوانان و علاقمندان به هنر عکاسی است.
 
گروهی از هنرمندان ضمن ابراز گلایه از برخی مسئولین شهرستان نایین گفتند: با وجود مشکلات نقدینگی و عدم اعتبارات لازم این نمایشگاه برگزار شد و برای تک تک مسئولین دعوت نامه ارسال شد که هیچکدام در این نمایشگاه از شهرستان برای دلگرمی حضور نداشتند و اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که در راس امور فرهنگی قرار داشته با تاکیدات آن‌ها در جهت اخذ مجوز اقدام نمودیم که متاسفانه ضمن دعوت از آن‌ها، هیچکدام برای عرض خداقوت هم حضور نداشتند.
 
با فرا رسیدن اربعین حسینی، همه در تکاپو هستند تا به گونه‌ای ارادت خود را به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) نشان دهند و در این میان هنرمندان نیز با ارائه خلق اثر در این زمینه به سهم خویش در جهت اعتلای فرهنگ حسینی قدم برمی دارند.
 
یکی از هنرمندان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: برگزاری چنین رویدادی لیاقت می‌خواهد چرا که این همه آثار در عرصه مذهبی و در رشته عکاسی صورت گرفته که امکانی را فراهم کرده تا هنرمندان تصاویر خود را به بهترین شکل ممکن در لنز دوربین خود خلق کنند.
 
وی با اشاره به این نکته که هنرمندان ایرانی طی هزار و ۴۰۰ سال و در دوره‌های مختلف به خوبی درخشیده‌اند، افزود: سومین دوره سوگواره «سرخ و سیاه به رنگ عشق» متفاوت از نخستین دوره آن بود که امسال با ارتقاء سطح کیفیت تصاویر مواجه بودیم.
 
در این نمایشگاه ۷۰ اثر از ده هنرمند عکاس در ابعاد ۲۹ در ۴۲ ارائه شده که محوریت اصلی آن نمایش آداب و رسوم سنتی است.
در گوشه‌ای از این نمایشگاه تصاویر تشییع شهید حسین پوربافرانی وجود دارد که پس از ۳۵ سال پیکر پاک و مطهرش به وطن بازگشت و در آغوش وطن آرمید که برپایی یادمان شهید و یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است.
 
همچنین در این نمایشگاه تصاویر تاثیرگزاری از حماسه پیاده روی جاماندگان اربعین و صحنه‌های خاص و جلوه‌های ارادت مردم به نمایش در آمده است.
 
عباس نکویی، سرهنگ عبدالرضا عرب بافرانی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، بخشدار، سرپرست بهزیستی نایین، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر بافران از جمله مسئولانی بودند که به این نمایشگاه آمدند.

علاقمندان تا آخر ماه فرصت دارند صبح‌ها از ۹ تا ۱۲ و عصر ۱۶ تا ۱۹ از نمایشگاه عکس سرخ و سیاه به رنگ عشق در شبستان حضرت قمربنی هاشم (ع) حسینیه بافران دیدن کنند.
 
انتهای پیام/م
 

گشایش نمایشگاه عکس‌های عاشورایی در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.