حجت‌الاسلام رضوان طلب گفت: اگر دانشگاهی در جذب هیئت علمی تخلف کند، بند مربوطه را حذف و حتی دانشگاه را محروم می‌کنیم.

برخورد وزارت علوم با متخلفان جذب هئیت علمی در دانشگاها

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال پیگیری تخلف تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در پذیرش داوطلبان عضویت در هیئت علمی هستیم؛ تلاش بر این است تا برای احراز تخلف از مجاری قانونی کمک گرفته شود.

وی ادامه داد: فراخوان جذب هیئت علمی سال 97 از شهریور ماه امسال در سامانه مرکز جذب وزارت علوم آغاز شد و دانشگاه‌ها طبق قوانین، موظف به بررسی مدارک علمی داوطلبان، مصاحبه و در نهایت پذیرش افراد شایسته برای کرسی استادی هستند.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم اضافه کرد:در فراخوان امسال هم  برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بدون در نظر گرفتن خط قرمز‌های قانونی جذب، اقدام به اعلام شرایط اختصاصی و خارج از چارچوب برای استخدام هیئت علمی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضوان طلب ضمن عذرخواهی از داوطلبانی که متضرر شدند، تصریح کرد: تمام تلاشمان این بود که با راه‌اندازی سامانه جذب موجب رفاه، اطمینان، اعتماد و عدالت در داوطلبان شویم و زمانمان را برای محقق کردن این موضوع صرف می‌کنیم.

وی بیان کرد: اگر دانشگاهی برای جذب هیئت علمی شرطی بگذارد، این بند را حذف و یا حتی آن دانشگاه را محروم می‌کنیم، چون این شرایط با روح فراخوان سازگاری ندارد؛ فراخوان یعنی برقراری عدالت بین عامه متقاضیان، و ما به این موضوع پایبند هستیم و در  حال حاضر هم  نظارتی بر ترکیب افراد حاضر در هیئت‌های اجرایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضوان طلب در ادامه با اشاره به رسیدگی و برخورد مرکز جذب وزارت علوم، با شرایط غیر قانونی که برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در جذب استاد عنوان می‌کنند، اضافه کرد: در فراخوان جذب، دانشگاه‌ها می‌توانند شرایط اختصاصی قرار دهند، اما نباید شرایطی بگذارند که نشان دهنده انتخاب از پیش تعیین شده داوطلبی خاص باشد.

دانشگاه‌ها اجازه اعمال شرایط خاص در جذب اعضای هیئت علمی ندارند

وی تاکید کرد: بعضی دانشگاه‌ها شرایط خاص و اختصاصی خود را به این صورت اعلام کردند که فرد داوطلب در هیئت مدیره آن مرکز آموزش عالی عضو باشد یا صرفاً تاکید بر جذب دانش آموختگان خود داشتند که این امر خلاف عرف بین المللی است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین رضوان طلب گفت: هیچ فردی در این فرایند از قبل انتخاب نمی‌شود و حتی نمی‌دانیم چه کسانی برای کرسی هیئت علمی جذب می‌شوند. باید اجازه دهیم رقابت سالم برقرار شود و فردی که شایستگی دارد، صندلی استادی را از آن خود کند.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به اخباری که از نحوه نمره دهی برخی استادان در دانشگاه‌ها شنیده می‌شود، یادآوری کرد: انتظار ما از همکاران علمی، به نمایش گذاشتن بلوغ برتر است و اینکه غیر از مصالح آموزش عالی کشور به چیز دیگری فکر نکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه نفرات فراخوان بهمن 96 را تیر 97 دعوت به مصاحبه کرد. از 5 نفر دو نفر هیچ مدرکی نیاورده بودند و یک نفر هم هنوز فارغ التحصیل نشده بود. کل بررسی هم محدود به چند دقیقه صحبت شد. هیچ یک از قواعد ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی رعایت نشد. تابلو نشان دادند که نفرشان از قبل انتخاب شده است
آخرین اخبار