کارشناس مسائل غرب آسیا: اجلاس آستانه علاوه بر مقابله به تروریسم همکاری ایران،روسیه و آنکارا را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  تا کنون چهار نشست تحت عنوان نشست آستانه، در رابطه با بحران زدایی از سوریه تشکیل شده است. نشست آتی این اجلاس هم جمعه‌ی آینده درتهران با حضور روحانی، اردوغان و پوتین انجام خواهد شد. اخیرا سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به دلیل منافع مشترکی که در منطقه دارند، به سمت همگرایی و همکاری بیشتر پیش رفته اند. آنها موفق شده اند با تعیین مناطق کاهش تنش، در آزادسازی بخش های زیادی از سوریه کمک های ارزشمندی انجام دهند. در حال حاضر تروریست ها تنها در استان ادلب به صورت متمرکز حضور و فعالیت دارند؛ چراکه این گروه از هر جای سوریه که رانده شدند، در این منطقه گرد آمدند.

اصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با اهداف اجلاس آستانه خاطرنشان کرد: بحث نظارت و مقابله با جریانات تروریستی در سوریه باعث شد روابط ایران، ترکیه و روسیه به سمتی برود که برای مقابله با این اتفاقات همکاری هایشان را شروع کنند؛ همین مسئله باعث شد نشست هایی تحت عنوان آستانه در مرکز قزاقستان شکل بگیرد.

وی افزود: این اجلاس به همکاری خوبی میان تهران، مسکو و استانبول منجر شد و در نهایت محصول همکاری هایشان در حمایت از دولت دمشق باعث شد روند مقابله با جریانات تروریستی در سوریه از یک اتحاد و انسجام خوب برخوردار شود.

زارع با بیان اینکه تقریبا در اکثر مناطق سوریه تروریسم ریشه کن شده است، تصریح کرد: این روزها دولت سوریه در آخرین مراحل آزاد سازی قرار دارد؛  فقط استان ادلب همچنان در تسلط گروه‌های مورد حمایت آمریکا و رژیم‌های مرتجع منطقه است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: این روزها تروریست ها تنها در استان ادلب به صورت متمرکز فعالیت می‌کنند که در حال حاضر دولت سوریه تمام توان خود را برای آزاد سازی این بخش از سرزمینش به کار گرفته است؛ ولی متاسفانه ایالات متحده آمریکا و متحدانش همچنان سناریوی نخ نما ارسال سلاح‌های شیمیایی به گروه‌های تروریستی را دنبال می کنند تا متحدانش (فرانسه و انگلستان) بتوانند به این بهانه به سوریه حمله و با ارتش قانونی آن کشور مقابله کنند، تا به این ترتیب موفق به حمایت از تروریست‌ ها شوند؛ اما دولت سوریه چنین وضعیتی را  پیش بینی کرده و تدابیر مقابله با آن را اندیشیده است؛ دولت مسکو هم هشدار داده که اگر واشنگتن و متحدانش به اهدافی در سوریه حمله کنند، اقداماتی از سمت روسیه شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به سابقه سنگ اندازی های آمریکا و متحدانش در سوریه گفت: در فروردین گذشته حدود 111 موشک بوسیله هواپیما و ناوهای ائتلاف به رهبری عربستان در برخی از مناطق سوریه شلیک شد که حدود 75% آنها در فضا منفجر شده و بقیه هم به مناطقی با کم ترین آسیب و تلفات برخورد کرده بود.

زارعی افزود: تا کنون 4 نشست تحت عنوان آستانه برگزار شده که با تعیین مناطق کاهش تنش، همچنین هماهنگی بین 3 کشور و پشتیبانی و حمایت از دولت سوریه توانستند ائتلاف ضد تروریستی را در منطقه شکل دهند؛ این ائتلاف کاملا مطابق با چارچوب ضد تروریستی تعریف شده که موفق شده تا حدود زیادی ریشه‌ی تروریست و خشونت را خشک کند؛ در حال حاضر تنها استان ادلب باقی مانده، زیرا هر کجا که نیروهای تروریستی مجبور به فرار بوده اند، به این استان پناه برده و در آنجا حمایت شده اند. نشست آتی آستانه هم به دنبال راه کارهایی برای پاک سازی این منطقه هستند.

این کارشناس غرب آسیا در پایان با بیان این موضوع که با وجود نزدیکی آنکارا به اروپا و حضورش در ناتو، به دلیل سیاست های استقلال طلبی اردوغان در موضوعات منطقه ای و به خصوص دستگیری کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی، مورد غضب ایالات متحده واقع شده، اظهار کرد: آنچه باعث شده ایران، ترکیه و روسیه به سمت همگرایی پیش بروند منافع مشترکشان در منطقه است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سیاست خارجی ، آستانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار