تابوت فلزی که در روستای چیاقزان کشف شد مرمت می شود .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سجاد علی بیگی عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های تابوت فلزی دنیای باستان در آزمايشگاه اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه درحال مرمت است.

وی گفت : این تابوت فلزی در سال 1368 در پی خاکبرداری اهالی روستای چیاقزان در اطراف سراب قره دانه کوزان بصورت اتفاقی کشف و پس از انجام بررسی و مطالعات تخصصی مشخص شد که این اثر متعلق به قرون هشتم تا هفتم پیش از میلاد یعنی حدود 2700 سال پیش(دوره آشور نو) است.

علی بیگی افزود :  این تابوت از آلياژ مفرغ ساخته شده و تاکنون چند نمونه از جمله تابوت زیویه کردستان، ارجان و جوبجی خوزستان و چوب تراش لرستان مشابه این اثر کشف شده است.

وی افزود : براساس شواهد بدست آمده از دیگر آرامگاه های هم دوره، بنظر می رسد این تابوت مربوط به شاهزادگان، شاهان محلی و یا افراد بلندمرتبه سیاسی بوده که معمولا درون آرامگاهی قرار داده می شدند.

علی بیگی افزود: یکی از موضوعات قابل توجه این است که نمونه های این نوع از تابوت ها تنها در نیمه غربی ایران که هم مرز با دولت مقتدر آشور بوده کشف شده است.

وی یادآورشد: از آنجایی که تمام تابوت بجز دسته ها به صورت یک تکه آماده سازی شده و فاقد هرگونه درز یا آثار چکش کاری است، این موضوع نشان می دهد که برای ساخت آن احتمالأ از روش قالب گیری استفاده شده است، با این حال برای اظهار نظرهای دقیق‌تر باید منتظر انجام مطالعات آزمايشگاهی ماند.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

اداره کل میراث فرهنگی محل مرمت تابوت فلزی

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.