یکی از ایستگاه‌های فضایی برای برای انجام آزمایشی منحصربه فرد به آزمایشگاهی تبدیل می‌شود که سردترین دما ممکن را خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محققان ناسا در آزمایشگاه CAL به تولید اتم‌های بسیار سرد می‌پردازند و  این اتم‌ها Bose-Einstein Condensate (BEC) نام دارند.

قرار است با استفاده از نوعی فناوری اتم‌ها با دمای ۱۰ میلیاردیوم درجه سرد شوند؛ از جمله اهداف این آزمایش بررسی اثر‌های میکروگرانشی برای مطالعه مکانیک کوانتومی و ماهیت بنیادی ماده است.


اتم‌های BEC ابزار‌هایی فوق العاده برای مطالعه مکانیک کوانتومی هستند، اما تولید این اتم‌ها کار آسانی نیست و به شرایط ویژه‌ای نیازمند است؛ به همین دلیل دانشمندان  به ساخت و راه اندازی آزمایشگاه در فضا و در وضعیت میکروگرانشی پرداختند.

از لحاظ نظری کمترین دما منفی ۲۷۳ درجه سلسیوس معادل با منفی ۴۵۹ درجه فارنهایت و صفردرجه کلوین است که به آن صفر مطلق در اصطلاح علمی گفته می‌شود.

مبنای علوم تجربی بر این اصل استوار است که اندازه گیری حرکت مولکول‌ها نشان دهنده جامد، مایع یا گازبودن آنهاست.

اگر مولکول‌ها به آرامی حرکت کنند، ماده جامد است، اگر حرکت آن‌ها سریع‌تر باشد ماده مایع است و اگر باز هم سریع ترباشد نشان دهنده خاصیت گازی ماده است و در پژوهش‌های جدید اگر سرعت حرکت مولکول‌ها باز هم سریع‌تر باشد و الکترون‌ها از هم دور شوند خاصیت ماده پلاسماست.


تفاوت این آزمایشگاه با نمونه‌های مشابه آن، حجم کوچک با قابلیت کنترل آن از روی زمین است که می‌تواند به وسیله دانشمندان به آسانی مورد استفاده قرارگیرد همچنین  حجم زیادی از ایستگاه فضایی بین المللی را اشغال نمی‌کند.

زمانی که آزمایشگاه CAL به طور کامل عملیاتی شود این بخش از ایستگاه فضایی، سردترین نقطه جهان خواهد بود و فضانوردان مستقر در ایستگاه نیز می‌توانند در اوقات فراغت به بررسی و مطالعه خواص مواد با آن بپردازند.


ازجمله مزیت‌های آزمایشگاه فوق سرد ناسا، وجود خلا در فضا و محیط میکروگرانشی موجود درایستگاه فضایی است.

اکنون CAL اتم‌های روبیدیوم (rubidium) را تا ۱۰۰ نانو کلوین بالا‌تر ازصفر مطلق خنک کرده است؛ که حدود یک دهم میلیونیوم از درجه کلوین بالاتر از صفر مطلق است؛ این دما سردتر ازمتوسط دمای فضاست که حدود ۳ درجه کلوین معادل با منفی ۴۵۴ درجه فارنهایت و منفی ۲۷۰ درجه سلسیوس است.

آزمایشگاه منحصربه فرد CAL درتاریخ ۲۱ ماه می ۲۰۱۸ به فضا پرتاب و در ایستگاه فضایی بین المللی درمحل آزمایشگاه‌های آمریکا نصب شده است؛ دانشمندان تخمین می‌زنند آزمایشگاه درماه سپتامبرسال جاری عملیاتی خواهد شد.

منبع:Newatlas
انتهای پیام/

احداث سردترین آزمایشگاه دنیا در ایستگاه فضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار