اکنون تیمی از فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارند که طولانی‌ترین مه گرفت قرن را از زاویه‌ای بی نظیر مشاهده خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشاهده خسوف برای میلیون‌ها نفر بر سطح کره زمین کاری آسان است، تنها کافی از پنجره خانه به سوی ماه نگاه کنند یا درخارج از منزل، فضا‌های باز و مرتفع به تماشای این پدیده شگفت انگیز بپردازند، اما مشاهده خسوف برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی متفاوت است.

طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن جمعه شب در بسیاری از کشور‌های جهان به جز قاره اروپای شمالی و کشور کانادا قابل مشاهده است، آغاز ماه گرفتگی در ایران در ساعت ۲۲ و ۵۴ دقیقه، آغاز گرفتگی کلی راس ساعت ۱۲ نیمه شب، پایان گرفتگی کلی ساعت یک و ۴۳ دقیقه بامداد و پایان گرفتگی ساعت ۲ و ۴۹ دقیقه بامداد خواهد بود.


این ماه گرفتگی درمناطقی، چون خاورمیانه، جنوب آسیا، بخش‌های زیادی از قاره آفریقا و منطقه اقیانوس هند قابل مشاهده است، در طول خسوف کره ماه به رنگ قرمز یا قهوه‌ای به نظر خواهد رسید، آغاز تا پایان رویداد آسمانی به طور کلی ۴ ساعت به طول می‌انجامد.


فضانوردان شاغل در ایستگاه فضایی بین المللی که اکنون در حال انجام ماموریت هستند فرصت مناسبی برای رصد این پدیده دارند. در بدنه ایستگاه فضایی بین المللی پنجره‌هایی وجود دارد که فضانوردان به وسیله آن می‌توانند به مشاهده فضا و اجرام سماوی بپردازند.


افزون بر پنجره در ایستگاه فضایی بین المللی دوربین‌های زیادی کار گذاشته شده است که به وسیله آن می‌توانند به عکس و تصویر برداری از فضای خارج از ایستگاه بپردازند.

البته فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی به طور دائم به آزمایش و مطالعه مشغول اند به همین دلیل بازه زمانی مشخصی برای لذت بردن از تماشای خسوف دارند.


فرمانده ایستگاه و سایر فضانوردان تنظیم‌های مخصوص تجهیزات را انجام می‌دهند تا فرصت بیشتری برای بررسی این پدیده در اختیار داشته باشند.


ایستگاه فضایی بین المللی به طور متوسط روزی ۱۵ بار به دور کره زمین می‌چرخد و البته زمان بروز ماه گرفتگی و موقعیت مکانی ایستگاه فضایی در اینکه فضانوردان بتوانند دید خوبی از این پدیده داشته باشند اثرگذار است.

با توجه به وسعت زیادی از زمین که ماه گرفتگی در آنجا قابل مشاهده است کارشناسان اعلام کرده اند به احتمال زیاد فضانوردان قادربه مشاهده پدیده به خوبی خواهند بود.
منبع: space
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار