ایستگاه فضایی بین المللی به سال‌های بازنشستگی نزدیک می‌شود و احتمال می‌رود ایستگاه فضایی ساخت آسیایی‌ها جایگزین آن شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقام‌های چینی اعلام کرده‌اند تا سال ۲۰۲۰ ایستگاه فضایی جدیدی به نام (CSS) ساخت این کشور را به آسمان ارسال می‌کنند که می‌تواند پذیرای دانشمندانی از سراسر جهان باشد.
قراراست ایستگاه فضایی چینی در مداری در فاصله ۴۰۲ کیلومتری از سطح کره زمین قرار بگیرد و بازه زمانی مفید استفاده از آن حدود یک دهه است.


ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) که اکنون به دور کره زمین می‌چرخد و فضانوردانی در آن مستقر هستند بنا بر تخمین‌ها تا سال ۲۰۲۴ کارایی دارد و ایستگاه فضایی چینی‌ها می‌تواند جایگزینی برای آن باشد.


در ایستگاه فضایی چینی‌ها دانشمندان می‌توانند به مدت ۱۸۰ روز اقامت داشته باشند، مقام‌های چینی اعلام کرده‌اند (CSS) متعلق به تمامی کشور‌های جهان است و دانشمندان می‌توانند در آن اقامت کنند.

این ایستگاه باید تا سال ۲۰۱۹ راه اندازی و تا سال ۲۰۲۲ عملیاتی شود، سه فضانورد قادر خواهند بود در یک زمان در (CSS) اقامت کنند که شامل یک ماژول اصلی و دو بخش آزمایشگاهی است.

آمریکا در ابتدا کشور چین را از شرکت در پروژه ساخت ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) ممنوع کرده بود و تمامی بخش‌های پروژه به وسیله کشور‌های آمریکا، آژانس فضایی اروپا، کانادا، روسیه و ژاپن انجام و عملیاتی شد.

پرتاب ماهواره چینی به فضا برای بررسی نیمه تاریک ماه

چینی‌ها سفر و اکتشاف‌های فضایی را در راس برنامه‌های علمی خود قرار داده‌اند و درماه گذشته ماهواره‌ای برای بررسی نیمه تاریک کره ماه به آنجا ارسال کردند.
مقام‌های کاخ سفید هزینه پروژه‌های فضایی ناسا را بسیار سنگین اعلام کرده و درنظر دارند پس از سال ۲۰۲۴ منابع مالی ایستگاه فضایی بین المللی را متوقف کنند و حتی آن را به بخش خصوصی واگذار کنند.
البته چینی‌ها همیشه موفق نبوده‌اند و درسال ۲۰۱۶ اولین ایستگاه فضایی آن‌ها به نام (TIANGOING-۱) تنها ۵ سال پس از ساخت دچار مشکل در کنترل و سقوط به زمین شد.


فرود بخش‌هایی از این ایستگاه فضایی در زمین نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده بود و حتی گمان براین بود که برروی مناطق مسکونی سقوط می‌کند.

اما سرانجام در تاریخ ۲ آوریل سال میلادی جاری این ایستگاه در اقیانوس آرام سقوط کرد هرچند که بخش‌های زیادی از آن در زمان برخورد با جو زمین آتش گرفته بود.


در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ کشور چین ۱۵ ماموریت موفق فضایی را به انجام رسانده است.
 در ایستگاه فضایی بین المللی تجهیزات بسیار گرانقیمتی برای پژوهش و آزمایش وجود دارد که از آن جمله می‌توان آزمایشگاه علمی و مهندسی ۱۰۰ میلیارد دلاری را نام برد.

کارشناسان اعتقاد دارند چینی‌ها هزینه فراوانی برای ساخت ایستگاه فضایی بین المللی خود باید صرف کنند.
منبع:ِDailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار