کارشناس مسائل بین الملل گفت: تجربه نشان می‌دهد که کشور ما هیچ‌گاه در مقابل فشارهای آمریکا حاضر به مذاکره نشده و نخواهد شد.

تصورآمریکایی ها از مذاکره با ایران خام و واهی استسیدرضا میرطاهر کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیشنهادهای اخیر ایالات متحده آمریکا مبنی بر مذاکره با جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ در 18 اردیبهشت، مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور شروط 12 گانه‌ای را به عنوان خواسته‌های اصلی آنها از ایران مطرح کرد و گفت اگر این شروط از جانب ایران محقق شود، آمریکا حاضر به مذاکره با ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه روز جمعه یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه ما مایل به مذاکره در مورد مجموعه کامل تهدیدها علیه خود از جانب ایران هستیم، ادامه داد: آمریکایی‌ها شرط مذاکره را نوعی تسلیم بی‌قید و شرط از جانب ایران قرار داده‌اند.

 کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به شروط 12 گانه پمپئو افزود: این شروط شامل توقف کامل همه فعالیت‌های هسته‌ای و بازرسی کامل از همه تأسیسات هسته‌ای ایران، توقف برنامه موشکی ، توقف سیاست‌های منطقه‌ای کشور، دخالت‌های ادعایی ایران در افغانستان، عراق، لبنان، خروج کامل نیروها و مستشاران ایرانی از خاک سوریه ، توقف حملات سایبری و امثال آنها است.

میرطاهر در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها اینگونه تصور می کنند که مذاکره با ایران به معنای قبول همه شرایط و خواسته‌های آنها از جانب ایران است، تصریح کرد: اساسا معنای اولیه مذاکره دیپلماتیک، بده بستان و چانه‌زنی است که در آن طرفین به رد و بدل کردن امتیازات به یکدیگر می‌پردازند و مذاکره‌ای که صرفا بر مبنای بازی با حاصل جمع صفر باشد، به هیچ عنوان به نتایج سودمند و مفیدی نمی انجامد.

وی گفت: تجربه ثابت کرده که مذاکره با ایالات متحده آمریکا اساسا بی‌فایده است و حتی اگر در جریان مذاکرات توافقاتی هم صورت بگیرد، آمریکایی‌ها پایبند به آن نخواهند بود.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با بیان اینکه ترامپ بر این گمان است که با اعمال فشار شدید به ایران مخصوصا در حیطه جنگ اقتصادی می تواند ایران را مجبور به مذاکره با آمریکا کند، اظهارکرد: این موضوع یک خیال واهی است و تجربه چهل سال تقابل نظام جمهوری اسلامی ایران با این کشور نشان می‌دهد که ایران هیچ‌گاه در مقابل فشارهای آمریکا حاضر به مذاکره نشده و نخواهد شد.

میرطاهر با بیان اینکه مذاکرات انجام شده در جریان برجام میان ایران و گروه 1+5 بوده و نه مذاکرات دوجانبه با آمریکا گفت: تصوری که آمریکایی‌ها در این زمینه دارند تصور خامی است و به هیچ عنوان با واقعیات بیرونی مخصوصا قدرت نظامی بازدارنده ایران، حضور و نفوذ کاملا چشمگیر کشور در منطقه،  توان زرادخانه موشکی ایران در مقابله با بسیاری از تهدیدات و توانایی بی‌مثال کشور در زمینه جنگ نامتقارن و محبوبیت ایران در سطح منطقه همخوانی ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: واقعیات بیرونی گفته شده نشان می‌دهد که این ‌آمریکایی‌ها هستند که بایستی از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و خواهان مذاکره با ایران با پذیرش شرایط ما باشند و عکس این مسئله به هیچ عنوان واقع بینانه نخواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: آمریکا ، ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۲:۱۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
بچه های انقلابی زودتر از این فهمیدن اما کسی حرفشون گوش نکرد .
آخرین اخبار