مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده است.

اصغر سلیمان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل امروز در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، افزود: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و این رقم به این معنی است که اگر هم‌اکنون به مدت پنج سال آب مصرف نکنیم، منابع آبی به وضعیت اولیه می‌رسد.

وی با بیان اینکه در دشت اردبیل با 632 میلیون مترمکعب کسری منابع زیرزمینی آب مواجه هستیم، افزود: این وضعیت دشت اردبیل را در آستانه فرونشست قرار داده و این دشت یکی از 355 دشت ممنوعه کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: عوامل متعددی سبب کمبود آب در دشت اردبیل شده است به طوری که کاهش محسوس بارش‌ها در سال‌های اخیر، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و نیز حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های اضافه از چاه‌ها برای مصرف در کشاورزی از جمله مهمترین عوامل کاهش ذخیره در این دشت به شمار می‌رود.

سلیمان زاده بیان کرد: برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی کشت، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه‌های کشاورزی کم مصرف آب، آبیاری قطره‌ای و تحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری اقدامی ضروری است. 

وی یکپارچه سازی اراضی، کشت گلخانه‌ای و توسعه گلخانه‌های صنعتی و کشاورزی را در کاهش سهم آب کشاورزی موثر دانست و تصریح کرد: در صورت اعمال این اقدامات می‌توان سهم آب کشاورزی را کاهش و سهم آب صنعتی را افزایش داد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اصلاح مدیریت مصرف آب را ضروری خواند و گفت: با فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها و نهادهای متولی می توان مصرف آب را مدیریت کرد که جبران کسری سدها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و دلیل اصلی کسری مخازن سدها برداشت بیش از حد و در برخی مواقع 80 درصد بیشتر از ظرفیت برداشت با هدف تامین مصارف آب آشامیدنی است. 

انتهای پیام/ ع

کمبود آب در دشت اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.