مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: به دلیل برداشت بس رویه آب از منابع زیرزمینی اردبیل٬ دشت اردبیل حدود ۶۳۲ میلیون مترمکعب کمبود آب دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اصغر سلیمان‌زاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: 25 طرح با 58 پروژه در آب منطقه‌ای استان اردبیل اجرا می‌شود که این مجموعه بزرگترین دستگاه اجرایی استان اردبیل بوده و بیش از 700 میلیارد تومان امسال اعتبار داشتیم که حدود 400 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است.

وی گفت: 4 طرح بزرگ مرزی نیز توسط آب منطقه‌ای استان اردبیل در حال اجرا بوده که پروژه خدا آفرین از جمله این طرحها بوده که کانالها و شبکه اصلی احداث شده و این 4 پروژه در سال 97 تکمیل و افتتاح می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: تأمین آب شرب خلخال از جمله پروژه‌های مهم در حال اجرا بوده و در کنار این پروژه نیز٬ تصفیه‌خانه آب شرب خلخال با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سد بفراجرد نیز در حال احداث است که این طرحها نیز برای رفع مشکل آب شرب خلخال انجام می‌شود.

سلیمان‌زاده تصریح کرد: در شهرستان کوثر نیز سد گیوی اجرا شده و آبگیری و در حد اولیه افتتاح شده و شبکه این سد به دلیل محدودیت اعتبارات عمرانی فعلا تکمیل نشده و وارد مذاکره شدیم تا با مشارکت بانک زمین این طرح تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: بیش از 50 درصد جمعیت استان در شهرستان اردبیل بوده و تأمین آب شرب اردبیل از اولویتهای اصلی آب منطقه‌ای استان اردبیل است که 3 شهرستان نیر٬ نمین و سرعین نیز جز تأمین آب مرکز استان محسوب می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: هر سال باید از دشت اردبیل 130 میلیون متر مکعب آب مصرف کنیم ولی به دلیل مصرف بی‌رویه٬ این منبع آبی 632 میلیون متر مکعب کمبود دارد که اجرای 15 پروژه تعادل بخشی در دستور کار قرار دارد که با این اجرای طرح در طول 20 سال٬ بتدریج منفی دشت آب اردبیل کاهش و به تعادل می‌رسد.

سلیمان‌زاده با اشاره به اینکه 48 سد در استان اردبیل وجود دارد٬ افزود: سد عمارت شهرستان گرمی در سال آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌رسد که عملیات اجرایی این سد با صورت شبانه‌روزی در حال اجرا بوده و از پروژه‌های بزرگ استان اردبیل است.

انتهای پیام/ع

وجود 48 سد در استان اردبیل

برچسب ها: آب ، دشت اردبیل ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.