رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: بحران آب در دشت اردبیل جدی است و باید برای پیشگیری از بحران در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود.

حسین کربلائی خیاوی ،رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل امروز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با بیان اینکه استفاده از واژه بحران برای وضعیت آبی کشور نابه‌جا نیست، افزود: واقعیت قابل بیان این است که از حیث میزان بارش در وضعیت چندان متفاوتی با شرایط اقلیمی خود نیستیم، چرا که کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشکی قرار دارد.

وی تصریح کرد: کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم سبب شده است تا بخش قابل توجهی از منابع آبی خشک شود و سطح سفره‌های زیرزمینی به شدت پایین بیاید.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه در بعضی دشت‌ها زنگ خطر به صدا درآمده است، گفت: مرگ آبخوان برگشت پذیر نیست و در صورت فرونشست زمین حتی اگر بارندگی هم افزایش یافته و برداشت آب کم شود، شرایط به وضعیت عادی بر نمی‌گردد که باید برای جلوگیری از این امر اقدامات پیشگیرانه و مناسبی انجام شود.

انتهای پیام/ع

به صدادرآمدن زنگ خطر در دشت های اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.