در پی تعیین زمان سفر رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا به انگلیس، احتمال بروز اعتراض‌های مردم در واکنش به این سفر بسیار بالا است.

سی ان ان: سایه تظاهرات بر سفر ترامپ به لندن گسترده استبه گزارشگروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی سی ان ان در گزارشی نوشت: سرانجام پس از یک ماه تغییر و تعلل تاریخ سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به نزدیک‌ترین متحد کشورش (انگلیس) مشخص شد. به گفته منابع مطلع، ترامپ در ماه ژوئیه به انگلیس سفر می‌کند.

به گفته مقامات، دست‌کم یکی از قرار‌های قبلی برای سفر ترامپ به انگلیس به طور ناگهانی لغو شده است و طرح‌های مشخص برای سفر ژوئیه هنوز به طور کامل برنامه ریزی نشده است. هنوز بیانیه نهایی منتشر نشده است و کاخ سفید و سفارت انگلیس در واشنگتن از اظهار نظر در این خصوص امتناع کرده اند.

جالب اینجاست که این دیدار برخلاف آنچه «ترزا می» نخست وزیر انگیس، سال گذشته اعلام کرده بود، یک سفر رسمی دولتی (که صمیمانه‌ترین نوع میزبانی سران کشور از یکدیگر است) نخواهد بود.

ترزا می‌ نخستین نفر از سران کشور‌های خارجی است که پس از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ، به آمریکا سفر کرد. در آن زمان  می‌ دعوتنامه‌ای را از سوی ملکه الیزابت دوم به ترامپ تحویل داد و انتظار می‌رفت سفر ترامپ به این کشور روابط آن‌ها را بیش از پیش مستحکم کند.

از آن زمان تا کنون تنش‌هایی میان دو دولت پیش آمده است. برای مثال ترامپ از شهردار لندن انتقاد کرد، توییت‌های نامناسبی را درباره یک حادثه بمب‌گذاری در لندن منتشر کرد و درباره یک گروه راست گرای انگلیسی نیز توییت کرد که این تنش‌ها را ادامه دار کرد. در نتیجه سفر کنونی ترامپ یک سفت لوکس دولتی به حساب نمی‌آید و خبری از رژه اسب‌ها یا ضیافت شام در کاخ باکینگهام نیست. این سفر یک سفر کاری به حساب می‌آید. او قرار است با می‌ و معاونانش دیدار کند. آن‌ها  هم که کشورشان در حال خروج از اتحادیه اروپا، مایلند درباره یک توافق تجاری جدید با ترامپ مذاکره کنند.

امکان دارد ترامپ با ملکه هم دیدار کند، اما هنوز برنامه‌های این دیدار نهایی نشده اند. هنوز مشخص نیست ترامپ به لندن یا شهر دیگری در انگلیس سفر کند. امکان دارد ترامپ برای فرار از تظاهرات احتمالی لندن علیه او، به این شهر وارد نشود. ترامپ دو زمین گلف در اسکاتلند دارد.

«صادق خان» شهردار لندن، در هفته جاری اعلام کرد امکان دارد تظاهرات صلح آمیزی همزمان با ورود ترامپ به لندن برگزار شود. او که پیشتر با ترامپ مشاجره کرده است و حتی از او خواسته به انگلیس سفر نکند، گفت: «مطمئنم اگر او بیاید کسانی وجود دارند که بخواهند دیدگاهشان را با صدای بلند، اما صلح آمیز با رئیس جمهور در میان بگذارند. ما در تاریخ کشورمان تغییرات زیادی را از طریق تظاهرات انجام داده ایم. اما لازم است این تظاهرات قانونی و صلح آمیز باشند».

ترامپ در سفر‌های پیشینش به اروپا از رویارویی با تظاهرات جمعی امتناع کرده است. پیش از این قرار بود ترامپ در ماه فوریه برای افتتاح سفارت جدید آمریکا در لندن به انگلیس سفر کند. اما این سفر پس از اینکه ترامپ به قیمت ساختمان سفارت انتقاد کرد لغو شد. او در حساب توییتر خود در این خصوص نوشت: «این یک معامله بد است. از من می‌خواهند ربان را قیچی کنم، نه!»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار