رویترز: ترامپ به دنبال حمله نظامی چندملیتی به سوریه است

رویترز در گزارشی اعلام کرد ترامپ در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی اخیر در دومای سوریه، به دنبال حمله نظامی چندملیتی به این کشور است.

رویترز: ترامپ به دنبال حمله نظامی چندملیتی به سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز در گزارشی از تلاش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای انجام یک حمله نظامی چندملیتی به سوریه خبر داد.

این خبرگزاری در گزارش خود به نقل از چند مقام آمریکایی اعلام کرده است که دولت ترامپ در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی اخیر در دومای سوریه، در حال بررسی حمله نظامی چند ملیتی به این کشور است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان آمریکایی فهرستی از چندین تاسیسات کلیدی در سوریه که می‌توانند هدف این حمله نظامی باشند را نیز تهیه کرده‌اند.

ترامپ شب گذشته (دوشنبه) وعده داد که به زودی پاسخ قاطعی به حمله شیمیایی ادعایی اخیر در سوریه خواهد داد.

مقامات آمریکایی که به شرط افشا نشدن نامشان با رویترز مصاحبه کرده‌اند، هیچ جزئیاتی از پاسخ احتمالی آمریکا به حمله شیمیایی روز شنبه در دومای سوریه را افشا نکرده‌اند اما اذعان کرده‌اند که دولت ترامپ در حال بررسی گزینه‌های نظامی است.

کاخ سفید و پنتاگون تا این لحظه از اظهارنظر درباره گزینه‌های آمریکا برای پاسخ به حمله شیمیایی اخیر در سوریه و اینکه آیا گزینه نظامی نیز در بین گزینه‌های موجود قرار دارد یا خیر، امتناع کرده‌اند.

کارشناسان از فرانسه، انگلیس و متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا به عنوان شرکای احتمالی واشنگتن در حمله نظامی به سوریه نام برده‌اند.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور روسیه در ماه فوریه هشدار داد که چنانچه سوریه پیمان عدم استفاده از تسلیحات شیمیایی را نقض کند، پاریس دست به اقدام نظامی خواهد زد. به گفته رویترز، فرانسه چندین هواپیمای جنگنده در خاورمیانه دارد که می‌تواند از آنها علیه سوریه استفاده کند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز شب گذشته اعلام کرد که لندن ترجیح می‌دهد ابتدا تحقیقات مناسبی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه انجام شود اما وی در عین حال تاکید کرد که "تمام گزینه‌ها روی میز است و لندن در این باره در تماس نزدیک با آمریکا و فرانسه قرار دارد."

به نوشته رویترز، مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند که حمله شیمیایی در سوریه صورت نگرفته اما واشنگتن همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات است.

ترامپ شب گذشته در یک سخنرانی اعلام کرد به زودی خواهد فهمید چه کسی دقیقا در حمله شیمیایی ادعایی اخیر در دوما نقش داشته است. او گفت: اگر این حمله کار ایران، روسیه، دولت سوریه یا همگی آنها با هم باشد، به زودی خواهیم فهمید!

به اعتقاد کارشناسان، اگر حمله به اصطلاح تلافی‌جویانه‌ای علیه سوریه صورت گیرد، هدف آن احتمالا تاسیساتی از جمله پایگاه هوایی الضمیر خواهد بود که پیشتر گزارشاتی درباره احتمال استفاده از آنها برای انجام حمله شیمیایی منتشر شده است.

یک مقام آمریکایی ناشناس نیز در این ارتباط به رویترز گفته است در جریان تصمیم دولت ترامپ برای حمله به سوریه قرار ندارد اما هر حمله‌ای احتمالا بر اهداف مرتبط با برنامه تسلیحات شیمیایی ادعایی سوریه متمرکز خواهد بود.

به نوشته رویترز، آمریکا پیش از حمله موشکی مشابه سال گذشته خود به سوریه که خسارت بلندمدتی به توانمندی نظامی این کشور وارد نکرد، روسیه را در جریان قرار داد اما در هفته‌های اخیر، ترامپ و اطرافیانش بارها روسیه را به همدستی با دولت بشار اسد متهم کرده‌اند.

نماینده روسیه در سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که مسکو درباره پیامدهای خطیر اقدام نظامی علیه نیروهای دولت سوریه به آمریکا هشدار داده است.

برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند که آمریکا در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، باید خود را برای اقدامات تلافی‌جویانه آماده کند؛ بویژه اگر در این حمله هزینه‌ای به ایران یا روسیه تحمیل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: دونالد ترامپ ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۴۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
شیاطین به دنبال توطئه جدید.
آخرین اخبار