کاغذیان در گفتگو با باسگاه خبرنگاران جوان:

دانش آموختگان خارج از کشور می‌توانند اقتصاد دانش بنیان را فعال کنند

رئیس مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور گفت: دانش آموختگان خارج از کشور می‌توانند با اطلاعاتشان اقتصاد دانش بنیان را فعال کنند.

خبرنگار: زارع/ خبر عید شماره 22دانش آموختگان خارج از کشور می توانند اقتصاد دانش بنیان فعال کنندهومن کاغذیان معاون تولید و رئیس مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دانش آموختگان خارج از کشور را می توان با توانمندسازی به نحوی پرورش داد تا پس از بازگشت به ایران بتوانند در قالب فعالیت از طریق دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان را هم فعال کنند.

وی ادامه داد: برای استفاده از تجارب و دانشی که دانشجویان گروه پزشکی دانش آموخته خارج از کشور دارند نکته مهم این است که در هدایت این گونه دانش  ها بایستی یک نوع برنامه ریزی در حین تحصیل داشته باشیم؛ به این معنی که ابتدا باید برای حل موضوعی خاص اعزام شوند و بعد طی مدت تحصیل با گزارش ادواری میزان فعالیت آنها پایش شود.

معاون تولید و رئیس مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: اگر تحقیق و توسعه یا تولید واکسن را به عنوان یک نقشه جامع لحاظ کنیم نهادهای اعزام کننده دانشجویان باید به این افراد موضوعاتی را واگذار کنند و از آنها بخواهند به صورت گروهی روی موضوع تعیین شده کار کنند.

کاغذی تصریح کرد: در عین حال برای اینکه دوره های این دانش آموختگان کوتاه شود می توان مشوق هایی را در نظر گرفت، به عنوان مثال اگر در عرض سه سال ارائه دادند پاداش هایی برای آنها تعریف کنیم؛ بنابراین باید از قبل بدانیم این افراد بر روی چه موضوعاتی کار می کنند تا بتوانیم نتیجه کافی بدست آوریم.

وی بیان کرد: اینکه فقط مدرکی بیاورند و در عین حال مشکلی را در نظام سلامت کشور مدرک دهنده حل کنند شاید شیوه مناسبی نباشد؛ هرچند در این رابطه تجربه و دانشی هم اخذ می شود اما بهتر است از ابتدا به صورتیکه توضیح داده شد، عمل شود.

چگونگی استفاده از ظرفیت فعلی دانش آموختگان گروه پزشکی خارج از کشور

معاون تولید و رئیس مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران در ادامه در خصوص نقش دستگاه های مختلف اعم از دولتی و خصوصی که در زمینه پزشکی و مشاغل مرتبط با پزشکی در داخل کشور فعالیت می کنند، ادامه داد: دستگاه های اجرایی کشور هر کدام دارای وظیفه ای هستند؛ بنابراین اگر تصویری جامع برای عملکرد فارغ التحصیلان داشته باشیم و هر یک از دستگاه های اجرایی در راستای تحقق آن اهداف برایشان وظیفه تعیین شود می تواند موثر واقع شود.

کاغذیان افزود: در خصوص چگونگی استفاده از ظرفیت فعلی دانش آموختگان گروه پزشکی خارج از کشور باید گفت که ممکن است در بسیاری از موارد برنامه جامع وجود نداشته باشد و این پایش مستمر و تعیین وظیفه برای انجام آن کار ملی و بزرگ نبوده باشد.

وی گفت: به همین خاطر بعضا با دانش آموختگانی مواجه هستیم که با دارا بودن برخی تجربیات در حال بازگشت به کشور هستند لذا شرکت های دانش بنیان می توانند یکی از محمل‌هایی برای ترغیب این افراد به منظور تجاری سازی علم و بازار رساندن محصول یا خدمتی که حاصل آن دانش است، باشند.

معاون تولید و رئیس مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: این افراد در دانشگاهایی هستند که می توانند منشا خیر باشند و با هدایت آنها به پروژه های ملی جامعه متناسب با آموزشی که دیده اند و تجربه ای که دارند می توانیم استفاده کنیم.

کاغذیان در خصوص شرکت های دانش بنیان که در حوزه بهداشت و سلامت فعالیت دارند، اضافه کرد: نماد شرکت های دانش بنیان و نقش احتمالی آنها در تعامل با دانش آموختگان خارج از کشور می تواند به این صورت باشد که در پروسه توانمندسازی این افراد آنها را پرورش دهیم تا پس از بازگشت به کشورمان بتوانند در قالب فعالیت از طریق شرکت های دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان را هم فعال کنند.

کاغذیان گفت: البته بحث در خصوص نحوه حمایت از این شرکت ها نباید تنها به این موضوع محدود شود که فقط وام هایی به آنها داده شود؛ بلکه باید در ذیل مجموعه های بزرگ دانش بنیان فعالیت کنند، زیرا ممکن است  خودشان در ابتدا نتوانند شرکت داری را انجام دهند.

معاون تولید و رئیس مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران یادآور شد: بنابراین اهداف کلان به صورت پازل های کوچک در قالب شرکت های دانش بنیان برای این گونه افراد می تواند ترسیم شود که در این صورت افزایش انگیزه، سرعت دهی و پاسخگویی به مسئولیت هایی که برای حل مشکلات موجود در نظام سلامت از طریق شرکت های دانش بنیان می شود را به دنبال خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار