عضو هيئت مديره يازدهمين كنگره بين المللى ارتقا كيفيت خدمات آزمايشگاهى تشخيص پزشكى گفت: در طرح تحول سلامت حقوق بسبارى از صنوف و اقشار حوزه پزشكى به شايستگى ديده شد اما آزمايشگاه‌ها مغفول ماندند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ على صادقى تبار عضو هيئت مديره و دبيراجرايى يازدهمين كنگره بين المللى و شانزدهمين كنگره كشورى ارتقا كيفيت خدمات آزمايشگاهى تشخيص پزشكى ايران با بيان اينكه در طرح تحول سلامت، آزمايشگاه‌ها مغفول ماندند، گفت: در طرح تحول سلامت حقوق بسبارى از صنوف و اقشار حوزه پزشكى به شايستگى ديده شد و تعرفه‌ها به سمت واقعى شدن حركت كرد.

وى ادامه داد: آزمايشگاهيان در طرح تحول مغفول ماندند و اين موجب شد تجهيزات جديد آزمايشگاهى وارد كشور نشود از طرفى توليد برخى تجهيزات پزشكى در داخل مقرون به صرفه نيست.

صادقى تبار با بيان اينكه تعرفه هاى آزمايشگاهى در چند سال اخير به طور منطقى افزايش پيدا نكرد، گفت: بسيارى از تكنولوژى‌هاى جديد از جمله در حوزه آزمايشگاهى هزينه بالايى دارد .

دبيراجرايى يازدهمين كنگره بين المللى ارتقا كيفيت خدمات آزمايشگاهى گفت: اكنون بسيارى از آزمايش ها در كشور يک هفته نياز به زمان براى جوابدهى دارد اين درحالى است كه با تجهيزات جديد اين امكان وجود دارد كه آزمايش در چند ساعت انجام شود اما با تعرفه كنونى امكان خريد اين تجهيزات نيست مگر آنكه نهادى يا خيّرى سوبسيد بدهد.

وى افزود: ما در كشور هزينه چند برابرى به يک خودرو در داخل مى دهيم اما به حوزه سلامت كه مى رسيم مى گوييم تعرفه‌ها یک پنجم و حتى يک دهم دنيا باشد، تعرفه در ايران حتى از افغانستان و فيليپين به عنوان بزرگترین كشور زاغه نشين دنيا كمتر است و بايد براى ارتقا خدمات نظام سلامت، تعرفه‌ها درست كارشناسى و منطقى ديده شوند.

حضور 13 شرکت دانش بنیان در نمایشگاه کنگره آزمایشگاهیان

صادقی تبار  اظهار کرد: برخی سیاست های کلان وزارت بهداشت از محل برگزاری همین کنگره استخراج شده و شکل گرفته زیرا کنگره آزمایشگاهی ایران، در منطقه خاورمیانه بی نظیر است و به عنوان بزرگترین گردهمایی تلقی می شود که بیش از ۴ هزار  شرکت کننده دارد.

وی از برپایی کارگاه ها به عنوان یکی از بخش های جذاب کنگره نام برد و گفت: برپایی نمایشگاه جانبی، نقطه عطف این کنگره است  زیرا، شرکت های تجهیزات آزمایشگاهی در فضایی سالم، به رقابت با یکدیگر می پردازند و محصولات خود را در معرض نمایش قرار می دهند.

صادقی تبار از حضور ۲۰۶ شرکت تجهیزات آزمایشگاهی در کنگره امسال خبر داد و گفت: ۱۳ شرکت دانش بنیان، به همراه ۶۱ شرکت داخلی و ۱۰۸ نمایندگی از شرکت های خارجی، در کنگره امسال حاضر خواهند بود.

انتقاد به افزایش پیدا نکردن تعرفه‌های آزمایشگاهی

سید محمد حسن هاشمی مدنی مسئول روابط بین الملل یازدهمین کنگره بین المللی و شانزدهمین کنگره ارتقای خدمات آزمایشگاهی ایران ضمن انتقاد از افزایش پیدا نکردن تعرفه های آزمایشگاهی در چند سال اخیر گفت: علیرغم آنکه از آغاز طرح تحول سلامت تعرفه‌های پزشکی 137 درصد افزایش پیدا کرده اما تعرفه‌های آزمایشگاهی با وجود تورم 80 درصدی پس از 4 سال در حوزه سلامت تنها 17 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه های تشخیص طبی وابستگی بسیاری به تجهیزات و کیت‌های خارجی دارند و رسما وابسته به خارج هستیم و ارتباطات ما با سایر کشورهای دنیا در حوزه آزمایشگاهی عمدتا علمی است.

هاشمی یکی از موضوعات داغ در حوزه آزمایشگاهی در دنیا را یکسان سازی گزارش دهی آزمایش ‌ها عنوان کرد و گفت: به دنبال این کار بیمار آزمایشگاه و پزشک تفسیر خوبی از نتیجه آزمایشگاه خواهند داشت، البته رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه حدود 4 سال زمان می‌برد.

وی اظهار کرد: یکی از پنل‌ها در کنگره امسال ارزیابی کیفی آزمایشگاه‌ها است تا آزمایشگاه‌ها برای بهبود کیفیت کنترل‌های خارجی را بگذارنند و نتایج یک آزمایش در ایران با نتیجه در خارج از کشور مقایسه شود و در این صورت دقت عملکرد و کیفیت کار آزمایشگاه مشخص می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار