دادگاه رسیدگی به پرونده خبرنگاران رویترز که به علت نقض قانون اساسی میانمار، در این کشور بازداشت شدند، امروز برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دو خبرنگار رویترز که به نقض قانون اسرار رسمی میانمار متهم شده‌اند روز سه‌شنبه در دادگاه حاضر شدند. دادستان‌ها در این جلسه امکان محکومیت آنها بر اساس قانون مذکور را که از دوره استعمار میانمار به جای مانده بررسی کردند.

این دو خبرنگار 31 و 27 ساله با دستبند پلیس به دادگاهی در یانگون انتقال داده شدند، که خبرنگاران و دیپلمات‌هایی نیز برای مشاهده روند محاکمه در آن حضور داشتند.

این دو خبرنگار، بحرانی را که از اواخر ماه اوت به دلیل حمله ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیایی در ایالت راخین آغاز شده بود، برای خبرگزاری رویترز پوشش می‌دادند. به گزارش سازمان ملل متحد این بحران به فرار 688 هزار روهینگیایی به بنگلادش منجر شده است.

این دو خبرنگار در 12 دسامبر پس از اینکه برای ملاقات با یک افسر پلیس به رستورانی دعوت شده‌ بودند، بازداشت شدند. به گفته این دو خبرنگار، دو افسر پلیس که قبلا آنها را ملاقات نکرده بودند، مدارکی را در اختیار آنها قرار دادند و بلافاصله بازداشتشان کردند.

پلیس پس از بررسی اسنادی که در اختیار این دو خبرنگار بود، اعلام کرد اطلاعاتی که در این اسناد بوده است پیشتر در روزنامه‌ها منتشر شده است. به همین دلیل سفارت دانمارک در میانمار در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری این دو خبرنگار شد.

در جلسه دادگاه قبلی درخواست این دو خبرنگار -که 8 هفته در بازداشت بوده‌اند- برای آزادی با وثیقه رد شد. آنها ابتدا در بازداشت پلیس بودند اما پس از مدتی به زندان بدنام «اینسین» در یانگون انتقال داده شدند.

«استیون جی. ادلر» سردبیر رویترز نیز از قبول نشدن درخواست وثیقه این خبرنگاران ابراز ناامیدی کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

قانون اسرار رسمی به سال 1923 یعنی زمانی که میانمار با نام برمه شناخته می‌شد و تحت سلطه انگلیس بود، برمی‌گردد. نقض این قانون حداکثر 14 سال حبس را به دنبال خواهد داشت. مقامات کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و کانادا و مقامات ارشد سازمان ملل نیز خواستار آزادی این خبرنگاران شده‌اند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: دادگاه ، آسیا ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار