بدمینتون یزد بعد از طی کردن نشیب و فراز‌ های بسیار به بزرگترین موفقیت خود دست یافت.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یزد؛ بدمینتون یزد در حالی امروز در آستانه یکی از مهمترین قله‌های افتخار خود، یعنی داشتن دو نماینده در لیگ برتر بدمینتون رسیده که گذشته‌ی پر فراز و نشیبی را طی کرده است.

مرحله نهايی ليگ يک بدمينتون در اردكان برگزار و با صعود تاريخی صنايع اردكان و دانشگاه يزد همراه شد، این در حالی است که وضعیت بدمینتون یزد تا همین چند ماه پیش به قدری وخیم بود که خوشبین‌ترین هوادار بدمینتون خواب حضور دو نماینده در لیگ برتر بدمینتون را نمی‌دید!

بد نیست در این موقعیت نگاهی اجمالی به بدمینتون یزد داشته باشیم؛

بدمینتون یزد در گذشته

بدمینتون یکی از ورزش‌هایی است که بعد از انقلاب به همت جمال مسعودی، حسن کاظم پور و دکتر محامدی از سال ۱۳۵۵ در یزد راه‌اندازی شد و خیلی زود جوانان یزد استعداد‌های خود را در این رشته به معرض تماشا گذاشتند؛ نمونه بارز این استعداد‌ها ذوقی فر بود که همان سال قهرمان ایران و سپس عضو تیم ملی درآمد.

ظرف یکی دوسال تیم یزد سرآمد همه تیم‌ها گردید و بازیکنان زیادی از پسران و دختران بدمینتون باز یزدی در صحنه کشوری و بین المللی حاضر شدند.

بانوان بدمینتون باز بعد از انقلاب اسلامی در رشته نوپای بدمینتون فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ به سرپرستی خانم غفاری شروع نمود که امروز ورزش بدمینتون بانوان مدیون فعالیت‌های غفاری است.

طلوع و غروب اسطوره در بدمینتون یزد

مرحوم جمال مسعودی که زیر نظر دکتر ایوان مربی اندونزی، حامد حسین سرمربی هندوستان و انگ اخن جیان و راتوبائو حیان مربیان وقهرمانان چینی دوره بین المللی مربیگری را سپری کرده بود به عنوان مربی تیم ملی جوانان انتخاب شد.

در سال ۷۲ مسابقات بین المللی دهه فجر در ایران به میزبانی  یزد بود به عنوان کمک مربی تیم ملی جوانان انتخاب شد که سه نفر از اعضا تیم ملی شاگردان خود مرحوم جمال مسعودی بودند.

هر آنچه از بدمینتون یزد باید بدانید!

شادروان مسعودی شاگردان زبده زیادی را تمرین داده و ساخته پرداخته نمود که عبارتند از؛ عباس ذوقی فر، علی چراغی نیک، علی دهقان، ابولفضل عسکری، حمید باقری و مصطفی احتشام کاظمپور که به عضویت تیم ملی درآمدند.

سرانجام جمال مسعودی بنیان گذار بدمینتون و سالن اختصاصی بدمینتون یزد در سال ۷۳ بر اثر بیماری طحال به رحمت ایزدی پیوست تا بدمینتون یزد از روز‌های پرفروغ خود فاصله بگیرد؛ بعد از دهه هفتاد و با فوت جمال مسعودی بدمینتون یزد فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است.

دوران کابوس وار

دبیر هیئت بدمینتون استان یزد در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: بدمینتون یزد پس از دوران طلایی خود در دهه ۷۰ با تنگ نظری عده‌ای و دلسردی بازیکنان و مربیان ملی خود در دهه ۸۰ افول عجیبی را در پیش گرفت که نتیجه آن مقام آخر کشور در رده بندی هیئت‌های بدمینتون سراسر کشور توسط فدراسیون در سال ۹۱ بود!

علی چراغی نیک افزود: در سال ۹۲ با جلسات متعددی که ورزشکاران و پیشکسوتان بدمینتون یزد برای نجات این رشته ورزشی برگزار کردند به این نتیجه رسیدند که با همدلی بازیکنان و خوش کسوتان این رشته و بهره گیری از نیرو‌های جوان علاقه‌مند و گرد همایی تیم کار بلد هیئتی جدید تشکیل شود که نتیجه آن حضور حسن ضرابی زاده به عنوان رییس هییت ورشکسته‌ی بدمینتون یزد بود.

بازگشت به اوج

رییس هیئت بدمینتون استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد در مورد مهم‌ترین دستاورد‌ها این هیئت گفت: اولین و مهم‌ترین دستاورد ارتقا رتبه بدمینتون استان به مقام هشتم در سطح کشور و مقام پنجم در هیئت‌های ورزشی استان در بین ۴۸ هیئت ورزشی در آمایش بندی اداره کل ورزش و جوانان یزد بوده است.

ضرابی زاده دیگر دستاورد هیئت تحت الامر خود را تربیت بیش از ۱۵۰ مربی مرد و زن در طول ۴ سال عنوان کرد و افزود: برگزاری کلاس‌های متعدد داوری و مربیگری و میزبانی مسابقات متعدد کشوری از جمله رنکینگ بزرگسالان کشور ۳ دوره و لیگ دسته اول کشور از اتفاقات خوب بدمینتون یزد در سالیان اخیر است.

هر آنچه از بدمینتون یزد باید بدانید!

آمار خیره کننده ورزشکاران سازمان یافته در طول ۴ سال، کسب مقام‌های متعدد کشوری در کلیه رده‌های سنی، اعزام تمامی تیم‌های دختران و پسران استان به مسابقات قهرمانی کشور، فعال سازی تمام هیئت‌های شهرستانی، گسترش بدمینتون همگانی در سطح استان و تجهیز سالن‌های مختلف شهرستان‌های استان از دستاورد‌های چهارساله‌ی هیئت بود.

بهمن طلایی بدمینتون یزد تا چند روز دیگر مهمترین اتفاق سال خود را نظاره گر خواهد بود؛ چرا که ریاست چهار ساله‌ی هیئت بدمینتون استان مشخص خواهد شد و باید دید صندلی بعدی این هیئت باز هم در اختیار ضرابی زاده موفق قرار می‌گیرد یا فرد دیگری به این صندلی تکیه خواهد زد.

انتهای پیام/ص

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.