رئیس کل دادگستری فارس گفت: برای نخستین بار در کشور، دادرسی‌های کیفری در استان فارس الکترونیکی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ القاصی مهر رئیس کل دادگستری فارس گفت: در سامانه دادرسی الکترونیکی، سه کابین ارتباط تصویری ایجاد شده که قاضی می‌تواند به صورت آنلاین به پرونده رسیدگی و رای خود را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی صوت و تصویر جلسه دادرسی ضبط و ذخیره شده و سپس فیلم آن روی پرونده قرار می‌گیرد، افزود: این سامانه تحت نظارت دادگستری کل استان ایجاد شده و هیچ فردی به آن دسترسی ندارد.

القاصی مهر هدف از ایجاد سامانه الکترونیکی دادرسی‌های کیفری را صرفه جویی در هزینه و زمان عنوان کرد و اظهار داشت: در این سامانه، سلامت کار ارتقا پیدا کرده و علاوه بر تسهیل امور و افزایش کیفیت خدمات، آرشیو کاملی از اسناد جمع آوری می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح در مرحله نخست برای پرونده‌های کیفری و جرائم خاص اجرا شده و در مرحله بعد دادگاه‌های تجدید نظر و سپس همه مجتمع‌های قضایی می‌توانند از آن استفاده کنند.

القاصی مهر با بیان اینکه این سامانه باعث شفافیت در کار می‌شود، گفت: ۵۵ درصد ابلاغ‌ها نیز به شکل الکترونیکی انجام می‌شود که این روند از شهریور پارسال آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

حیات الغیب مدیر کل زندان‌های فارس نیز با بیان اینکه سالانه ۷۰ هزار زندانی برای بررسی پرونده به محاکم قضایی منتقل می‌شوند، گفت: با راه اندازی این سامانه خصوصا در پرونده‌های خاص بسیاری از مشکلات از جمله حمله خانواده شاکی به زندانیان و یا مشکلاتی که برای ماموران به وجود می‌اید برطرف می‌شود.

نجیبی معاون فناوری برنامه ریزی و قضایی دادگستری فارس در راستای افزایش زیر ساخت‌های الکترونیکی دادرسی‌های استان تصریح کرد: هم اکنون پنج دفتر خدمات قضایی در شیراز وجود دارد که بزودی و پس از طی مراحل قانونی ۱۵ دفتر خدمات قضایی نیز در دیگر شهرستان‌های فارس راه اندازی می‌شود
انتهای پیام/ر

رسیدگی آنلاین به پرونده‌های قضایی و صدور رای توسط قضات فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.