شیراز؛

عشق به خوشنویسی از کودکی + تصاویر

رئیس انجمن خوشنویسان فارس گفت: علاقه مندی من به هنر خوشنویسی از همان کودکی شروع شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مجید چیزفهم دانشمندیان رئیس انجمن خوش نویسان فارس متولد سال 1335 از شیراز است که خوشنویسی را از سال 1350 شروع کرد.


او از علاقه مندی اش به هنر خوشنویسی می گوید.
 
عشق به خوشنویسی از کودکی 
 

سین: خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟
جیم: مجید چیزفهم دانشمندیان هستم متولد سال 1335 از شیراز در هنرستان نمازی شیراز مشغول به تحصیل در رشته برق شدم و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه آموزش مهندسی با هنر شیراز به پایان رساندم.
 
سین: چند فرزند دارید؟ آیا آن ها هم به هنر خوشنویسی علاقه مند هستند؟
جیم: 4 فرزند دارم، بله آن ها هم به هنر خوشنویسی علاقه مند هستند.
عشق به خوشنویسی از کودکی
 
 سین: خوشنویسی را از چه سالی شروع کردید و از محضر کدام استاد بهره برده اید؟

جیم:  از سال 1350 در سن 15 سالگی به کلاس های خوشنویسی استاد حمید دیرین در شیراز و پس از آن در کلاس های خط نستعلیق استاد امیرخانی در تهران و سپس در کلاس های خط ثلث استاد موحد و استاد عبدالرضایی در قم شرکت کردم.
عشق به خوشنویسی از کودکی
 
سین: چرا و چگونه از بین هنر های مختلف به خوشنویسی علاقه مند شدید؟
جیم:  علاقه مندی من به هنر خوشنویسی از همان کودکی و از خانواده شروع شد چرا که پدر من هنر خوشنویسی را به طور غیر حرفه ای دنبال می کردند و من از همان کودکی با این هنر آشنایی محدودی داشتم تا اینکه در سال 1350 در سن 15 سالگی توسط دوستان به کلاس های استاد دیرین معرفی شدم و از آنجا هنر خوشنویسی را به شکل حرفه ای ادامه دادم.
 عشق به خوشنویسی از کودکی
 

سین: آیا در زمینه هنر خوشنویسی مقام کسب کرده اید؟
جیم:بله، از همان دوران تحصیل موفق به کسب مقام های دانش آموزی، دانشجویی در سطح کشوری شدم و در مسابقه های مختلف ملی و بین المللی شرکت داشتم و مقام های مختلفی در این مسابقات بدست آوردم، به عنوان مثال موفق به دریافت لوح تقدیر از نمایشگاه های ترکیه شدم.

در حال حاضر به عنوان رئیس انجمن خوشنویسان فارس مشغول فعالیت هستم که البته در زمان ریاست استاد حمید دیرین عضو انجمن خوشنویسان بودم و بعد از فوت استاد دیرین از سال 1374 تا کنون خدمتگذار هستم.
عشق به خوشنویسی از کودکی 

سین: از بین قالب های خوشنویسی (قطعه نویسی، سیاه مشق و ...)به کدام راغب تر هستید؟
جیم: از بین قالب های مختلف خوشنویسی به خط ثلث که با ساختاری ایستا و موقر که بیشتر در تزئین کتاب‌ها و کتیبه‌ها به‌کار رفته ‌است تسلط بیشتری دارم و با این خط روی کتیبه های مختلفی در مساجد فارس و اصفهان خوشنویسی کرده ام که حدود 10 سنگ آرامگاه مشاهیر و همچنین آرامگاه استاد بزرگوارم استاد دیرین که در مقبره الشهدا حافظیه آرام گرفته است با خط ثلث خوشنویسی کرده ام.

نسخ یعنی نسخه برداری یا رونوشت کردن و کپی کردن خط نسخ در واقع اولین خطی بود که برای تکمیل کردن نواقص و اشکالات خط کوفی و اضافه کردن اعراب و حرکات و آواها اختراع شد و از این خط که کتابت عربی هست و  برای نوشتن آیات قرآنی از آن استفاده می شود و خط ثلث که برای کتیبه ها کاربرد دارد.
عشق به خوشنویسی از کودکی 
 
سین: به عنوان یک هنرمند خوشنویس که حتما در طول روز با اشعار و کلمات بزرگان سر و کار زیادی دارید رابطه میان ادبیات و هنر خوشنویسی را در فرهنگ ایرانی چگونه ترسیم می کنید؟

جیم:  با اینکه رشته تحصیلی من رشته ادبیات نبوده است اما از طریق هنر خوشنویسی با ادبیات آشنایی بسیاری پیدا کردم بنابراین رابطه بسیار تنگاتنگی بین هنر خوشنویسی و ادبیات وجود دارد.

عشق به خوشنویسی از کودکی
سین: امام خمینی (ره) فرموده اند که: هنر، دمیدن روح تعهد در کالبد انسان ها است برداشتتان از این جمله چیست؟

جیم: دقیقا این جمله که هنر روح تعهد در انسان ها است بسیار پر محتوا است و اگر مسئولین روی این جمله دقت بیشتری به خرج دهند متوجه تاثیرات عمیق فرهنگ و هنر بر جامعه می شوند که امور فرهنگی تا چه حد می تواند در هر زمینه ای تاثیر گذار باشد.

سین: یکی از زیباترین اشعاری را که نوشته اید برای ما بخوانید؟
جیم: برای شما دو بیت از غزل های حافظ که در اوج معنی و حسن بیان است می خوانم که البته بر درک معنای این دو بیت بسیار تاکید دارم .

بیا که قصر امل سخت سست بنیادست***بیار باده که بنیاد عمر بر بادست
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود***زهر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست

انتهای پیام/ن


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خیلی خوبه .احسنت