شیراز؛

نوشتن برای کودکان سخت و پر رمز و راز است + تصاویر

سالها است جهان به کودک به عنوان یک شخصیت مستقل نگاه می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ 14 فروردین ، روز جهانی کتاب کودک است، به همین مناسبت با الهام مزارعی نویسنده موفق عرصه ادبیات کودک و نوجوان استان فارس گفتگو کردیم.


سین: خودتان را معرفی کنید؟
جیم: الهام مزارعی هستم متولد شیراز و نویسنده کتاب کودک ونوجوان.
 
سین: از آثارتان بگویید؟
جیم: هشت رمان کودک و چهار داستان کوتاه تصویری من منتشر شده است، شش کتابم که شامل مجموعه رمان پنج جلدی و یک کار تصویری است تا اردیبهشت در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می شود.

سین: از موفقیت هایتان برایمان بگویید؟
جیم: داستان تصویری مامان کله دودکشی برگزیده لیست کلاغ سفید فرانکفورت سال 2014و چند جشنواره داخلی شد. رمان گوانجی و ۳۶۰درجه جادویی، رمان دخترکوچولو فرمانده سبیلو هم برگزیده چند جشنواره داخلی شدند .
نوشتن برای کودکان سخت و پر رمز و راز است + تصاویر
سین:نویسندگی را از چه زمانی آغاز کردید ؟
جیم:پنجم ابتدایی.

سین:تحصیلات شما در چه زمینه ای است ؟
جیم:لیسانس میکروبیولوژی دارم.

سین:دلیل انتخاب این رشته چه بود ؟
جیم:میکروبیولوژی را زمان دانشگاه برای فرار از پزشکی که اصرار خانواده بود خواندم ، البته زمان دانشجویی به این رشته علاقه داشتم اما چون علاقه اصلی زندگیم از بچگی کتاب بود به محض پایان دانشگاه رو به نوشتن و علاقه کودکی آوردم و از رشته دانشگاهیم فاصله گرفتم.

سین: نام نخستین کتابی که خواندید چه بود؟
جیم:یادم نمی آید چون از کودکی عاشق کتاب بودم کتابهای شعرکودکان و داستان ، اما خوب به خاطر دارم که در زمان ابتدایی شیفته آثار ژول ورن بودم .

سین:از بهترین کتابی که خوانده اید بگویید؟
جیم: اگر در بین کارهای کودک و نوجوان بخواهم انتخاب کنم که البته برای بزرگترها هم حرف بسیار دارد عاشق کتاب شازده کوچولو هستم، به کارهای رولد دال و دکتر زئوس هم علاقه دارم ، اما !انتخاب بهترین کتاب کار ساده ای نیست .

سین: ملاک شما برای انتخاب بهترین کتاب چیست ؟
جیم: بهترین از نظر من کتابی هست که هم ذهنم را به چالش بکشد و هم کودکانگی متن آن قدری شیرین باشد که کودک درونم با آن همسفرشود و بتوانم از لحظه لحظه اش لذت ببرم، کارهای دکتر زئوس واقعا مرا دچار هیجان می کند .
نوشتن برای کودکان سخت و پر رمز و راز است + تصاویر

سین: از بین آثار خودتان کدام را بهترین می دانید ؟
جیم: درباره بهترین اثر من دیگران باید بگویند، اما مجموعه رمان سورنا در سرزمین ....که تا اردیبهشت ماه بیرون می آید به نظر خودم کار خوبی شده است . ماه ها با این کتاب زندگی کردم و همراه سورنا قهرمان داستان به سرزمین عجیب و غریبی رفتم.

سین: تفاوت نوشتن برای کودک و بزرگسال را در چه می دانید ؟
جیم: نوشتن برای کودکان خیلی خیلی سخت تر و حساس تر نسبت به بزرگسالان است، اینکه یک بزرگسال نیازها و خواسته های ذائقه مخاطب بزرگسال را بداند و برایش بنویسد خیلی راحت تر از شناخت ذائقه کودکان است آن هم بزرگسالی که دوران کودکی خودش خیلی با بچه های امروز و سلیقه و علایق بچه های امروز متفاوت بوده، چون هم نویسنده بزرگسال بودم و هم کودک، به جرات می توانم بگویم برای کودکان نوشتن خیلی سخت تر و پر رمز و رازتر است.
 
سین: به نظر شما چرا یک روز به نام روز جهانی کودک انتخاب شده است؟
جیم: چون سالها است جهان به کودک به عنوان یک شخصیت مستقل نگاه می کند و با این نگاه ادبیات کودک پایه گذاری شده است قرار دادن روز جهانی کتاب کودک نشانه این ارزش گذاری به کودکان در سراسر دنیا است.
 
سین: آرزوی بهاری الهام مزارعی نویسنده کودک و نوجوان چیست ؟
جیم: آرزوی قلبی من دیدن جهانی پر از صلح، بدون درد و رنج و بدون گرسنگی برای کودکان کره زمین است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار