مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی نیازمند وفاق اجتماعی و مشارکت فعال مردم است.

حفظ و احیای منابع طبیعی نیازمند وفاق اجتماعی و مشارکت فعال مردم
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی محمدی مقدم در جمع بهره برداران بومی منابع طبیعی در شهرستان کیار افزود: فقدان مشارکت موثر و وفاق اجتماعی تاکنون زمینه برخورد، اختلاف و تضاد را در میان مردم و دستگاه منابع طبیعی در پی داشته است.

وی مدیریت مشارکتی و هدفمند اجتماعی در راستای صیانت از عرصه های ملی اعم از جنگل ها و مراتع را حائز اهمیت دانست و گفت: مشارکت همسو درخصوص کشت گیاهان دارویی و جنگلکاری اقتصادی، انگیزه و ظرفیت مناسبی را برای اشتغال و درآمدزایی بهره برداران بومی و تعاونی های فراگیر در عرصه های منابع طبیعی ایجاد می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در سال جاری بیش از 2 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان با مشارکت موثر مردمی و در قالب تشکل های بومی وتعاونی های بهره برداری به مجریان کشت گیاهان دارویی واگذار و با حمایت و تأمین نهاده و بذر مورد نیاز کاملاً عملیاتی و اجرایی گردیده است.

محمدی مقدم، آموزش موثر و ارتباط چهره به چهره و بهره گیری از مبانی دانش اجتماعی و بومی  را مهمترین شاخص و دلیل اجرای موفق پایلوت مشارکت مردمی در عرصه های مستعد منابع طبیعی بیان کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که در صورت تأمین منابع مالی به منظور خرید بذر و نهاده های مورد نیاز در سال آینده این سطح به 10 هزار هکتار افزایش یابد.

وی افزود: مشارکت کیفی و کمی مردم بویژه بهره برداران بومی در کشت گیاهان دارویی و جنگلکاری اقتصادی یک تجربه و فرایند موثر و تفاهم دوسویه در جهت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و از سویی اشتغال و درآمدزایی مردم را رقم خواهد زد.

محمدی مقدم با اشاره به مشارکت مردم در قالب کشت گیاهان دارویی و جنگلکاری اقتصادی ابراز امیدواری کرد: در سال های آتی شاهد شکوفایی و سازنده بودن این طرح ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی مورد نظر عالیه مقام معظم رهبری باشیم.

کشت گیاهان دارویی و جنگل کاری اقتصادی با هدف استفاده از گونه های گیاهی دارویی صنعتی و خوراکی سازگار و به منظور کاهش تخریب خاک و اصلاح الگوی بهره برداری و اقتصادی نمودن مراتع و جنگل ها و بالا بردن توان اقتصادی بهره برداران بومی و جنگل نشینان در اجرای ماده 3 قانون حفاظت از منابع طبیعی و در قالب طرح مشارکت مردمی با اولویت بهره برداران بومی و تعاونی های فراگیر به اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می شود و تا کنون طی 746 فقره قرارداد سطحی قریب 10 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری به منظور طرح های جنگل کاری مثمر و اقتصادی و کشت گیاهان دارویی به افراد واجد شرایط واگذار گردیده است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار