ضایعات نان از مرحله تولید تا مصرف 25 درصد است/ کلید حل معضل اسراف نان در دست دانشگاه ها

دانشگاه ها می توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در جهت بهبود کیفیت نان و مصرف آن در کشور گام بردارند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خزعلی رییس دانشگاه الزهرا در همایش نان، اقتصاد، فرهنگ، سلامت به مناسبت چهارمین بزرگداشت روز ملی نان، صبح امروز در دانشگاه الزهرا اظهار داشت: نان از روزهای آغازین خلقت تاکنون جزو نیازهای اولیه انسان و بشریت به حساب می آمد و نیازی غیرقابل انکار در همه زمان ها و مکان ها بوده است.

وی افزود: دانشگاه ها باید از مباحث نظری فاصله گرفته و در جهت ارتباط با صنعت، ایجاد پیوند میان تکنولوژی، فناوری و زندگی امروز گام بردارند.

رییس دانشگاه الزهرا بیان کرد: دانشی می تواند برای جامعه مفید باشد که بتواند مشکلی را حل کند و به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند و این هدف با ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت میسر می شود.

خزعلی با بیان اینکه تقویت فرهنگ استفاده از نان در جامعه حائز اهمیت است، عنوان کرد: طبق آمارها از مرحله تولید نان تا مصرف، 25 درصد ضایعات تولید می شود که باید فرهنگ چگونگی استفاده از آن و بازنگری فرآیند تولید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ما می توانیم با همکاری شرکت ها، نهادها و دست اندرکاران صنعت نان با پشتوانه دانشگاه ها و کمک گرفتن از استعدادها و سرمایه های فکری شاهد پیشگیری از دور ریزی و اسراف نان باشیم و بتوانیم در منطقه و در صادرات نان حرف اول را بزنیم.

دانشگاه‌ها وارد عمل شوند

رییس دانشگاه الزهرا اظهار داشت: دانشگاه های ما می توانند درجهت ارتقاء صنعت نان گام بردارند، زیرا پیشگیری از اسراف و داشتن سیاست در جهت ماندگاری نان می تواند با فناوری بهبود یابد.

خزعلی بیان کرد: دانشگاه های زیست، فیزیک و شیمی به طور مستقیم و دانشگاه های علوم اجتماعی، تربیتی و هنر به صورت غیر مستقیم می توانند با آسیب شناسی و شناخت راهکارها در حوزه نان فعالیت داشته و پایان نامه ها را با مشارکت شرکت ها در جهت بهبود کیفیت و نوآوری در حوزه نان سوق دهند.

وی تصریح کرد: نگاه به نان نگاه سیرکنندگی است و باید آن را به عنوان تغذیه کامل و رژیمی تغییر دهیم. در حال حاضر حدود 50 درصد پروتئین و انرژی مردم از نان تامین می شود و ما وظیفه داریم در غنی سازی کیفیت نان گام برداریم.

رییس دانشگاه الزهرا تاکید کرد: برخورداری از پژوهش‌های کاربردی و حل مسائل کشور از جمله اهداف این دانشگاه محسوب شده و برگزاری این همایش در راستای تحقق همین هدف است.

نقش نخبگان در کاهش دور ریزهای نان

در ادامه این همایش شیری رییس جشنواره نان و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا اظهار داشت: دانشگاه الزهرا در راستای برنامه راهبردی خود به دنبال انجام فعالیت های هدفمند است. یکی از رسالت های اصلی دانشگاه ها تربیت دانشجویی است که بتواند در راستای ارتقاء خود مسائل و مشکلات کشور را حل کند و به علم‌زایی بپردازد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات در راستای هدفمندی شناخت مشکلات و مسائل کشور است، اضافه کرد: بحث نان یکی از ضروریات مهم امروز به شمار می‌رود که ممکن است دامنه وسیعی از مشکلات و مسائل را در برگیرد.

شیری با تاکید بر اینکه در زمان بروز مشکلات و معضلات کشور حضور نخبگان ضرورت می یابد، افزود: نخبگان می توانند با پرداختن به حل معضلات مهم در جهت ارتقاء خود و تبدیل تهدیدها به فرصت ها گام بردارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا عنوان کرد: ما به دنبال ایجاد حلقه واسطه میان صنعت و دولت هستیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات حوزه های مختلف را حل کنیم.

به گفته وی، هر جا اسراف وجود دارد قیمت ها واقعی نیست. یکی از مسائل و موضوعات اصلی ما بحث نان است، ما با کاهش دور ریزها می توانیم به رقیب جدی برای سایر کشورها تبدیل شویم و ما امیدواریم با مشارکت یکدیگر بتوانیم گامی موثر در جهت بهبود مصرف نان برداریم.

اصلاح ژنوتیپ گندم در منطقه

در ادامه این مراسم یارمحمد بای مدیرکل دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در کارگروه دانشگاه الزهرا مسائل مختلف مرتبط با نان مورد بحث و بررسی است.

وی در ادامه افزود: یکی از موضوعات مطرح فناوری های مرتبط با نان است که در کارگروه های مشترک با دانشگاه الزهرا به ایده های مطرح در این زمینه می پردازیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: همچنین مسائل مرتبط با بذر بومی در کشور و تلاش در جهت ایجاد و اصلاح ژنوتیپ در رابطه با ایجاد گندم مورد بررسی است تا بتوانیم در تمام مناطق به کشت آن بپردازیم.

بای بیان کرد: حمایت دولت از بخش فناوری های کشاورزی و اختصاص اعتبار حدود هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه مکانیزم کشاورزی از طریق خطوط اعتباری انجام شده است، همچنین توسعه فناوری های مرتبط با ماشین آلات کاشت گندم، حمل و نقل و نگه‌داری محصولات از دیگر اقدامات حمایتی دولت بوده است.

کارگروه زیست فناوری در جهت ماندگاری نان

مدیرکل دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اذعان کرد: تمرکز بر فناوری های عمل آوری در حوزه نان که دانشگاه الزهرا روی آن متمرکز است و همچنین ایجاد کارگروهی در حوزه زیست فناوری ریاست جمهوری برای بالابردن ماندگاری نان و کاهش دور ریزی آن که از نظر علمی و فناوری امکان پذیر بوده مورد بررسی است.

بای بیان کرد: ضایعات ناشی از نان به منزله ضرر و خسارت بزرگی بر پیکره اقتصاد کشور بوده و همچنین در کنار توسعه فناوری موضوع حفظ نان سنتی در سبد غذایی مردم حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: همچنین افزایش شرکت های دانش‌بنیان در حوزه نان و ایجاد اشتغال و کارآفرینی از طریق نان می تواند حجم عظیمی از فارغ التحصیلان را در بر گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار