در این نشست شریعتی اظهار داشت: بعد از شکلگیری ستاد آمایش آموزش عالی مسئولیت آن بر عهده ما گذاشته شد که در این ستاد علاوه بر مسئولان ستادی جمعی از معاونان عضو هستند.
وی با اشاره به اقدام موثر در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: دو پروژه کلان در سطح ملی مطرح شد که یکی از آنها به آمایش ربط داشت که در خصوص نحوه پیادهسازی و تحقق طرح آمایش آموزش عالی مطرح می شود.
شریعتی افزود: برای این امر کارگروه ویژهای تشکیل شده تا بتواند بندهای طرح مذکور را برای تحقق هر چه سریعتر دنبال کند چرا که علیرغم اهمیت این طرح اما هنوز به لحاظ محتوا در محافل ذیربط تصمیمگیر جایش را به خوبی باز نکرده است لذا در مورد طرح آمایش آموزش عالی بسیار صحبت میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم برای تحقق این طرح الزاماتی را ضروری دانست و بیان کرد: این الزامات ممکن است با منافع یک منطقه در تعارض باشد اما چون یک نگرش ملی است باید همه ارکان نظام و بخشهای مختلف با رویکرد منافع ملی پیش روند چرا که هیچ وقت نباید منافع ملی فدای منافع منطقه شود.
شریعتی عنوان کرد: توجه ویژه به مناطق محروم هم به لحاظ آموزش عالی و هم به لحاظ مسائل فرهنگی و قومیتی در این خصوص وجود دارد و ایجاب میکند که مورد توجه حوزه آموزش عالی باشد.
وی افزود: اهداف آن یکپارچه کردن نظام آماری و تسهیل نظام ارتباطی دانشگاهی با وزارتخانه است.
به گفته وی 2 هزار و 850 مرکز دانشگاهی در سراسر کشور وجود دارد که هدایت و نظارت آنها مستلزم ساز و کار بسیار قوی و کارآمد است.
وی با اشاره به سامانهای که چندی پیش به این منظور رونمایی شد، گفت: در حال حاضر این سامانه دهها هزار اطلاعات از برنامههای آموزشی، علمی، درسی، شرایط جذب و درخواست رشته و ... دارد و ظرف روزهای آینده قرار است 18 هزار رمز عبور در اختیار دانشگاهها قرار گیرد تا آنها بتوانند اطلاعات خود را بازبینی و تکمیل کنند.
به گفته شریعتی، از یک بازه زمانی به بعد تمامی مراکز ملزم هستند که از طریق سامانه فوق با وزارتخانه ارتباط داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت علوم در ارتباط با یکپارچه سازی نظام سنجش و پذیرش در ارتباط با مفاد آمایش اعلام کرد: در سال 95 تقریبا 260 هزار دانشجوی کاردانی در بخش کارشناسی 150 هزار دانشجو، ارشد بالغ بر 180هزار نفر و دکتری نزدیک به 10 هزار نفر را در تمامی زیرنظامهای خود پذیرفتیم.
وی با بیان اینکه در تمام موارد فوق با رشدی منفی مواجه بودیم، بیان کرد: در کاردانی و کارشناسی نزدیک به 7 درصد، ارشد نزدیک به 2 درصد و دکتری نزدیک به 8.7 درصد رشد منفی در پذیرش دانشجو داشتهایم که البته این کاهش جمعیت پذیرفته شده را به فال نیک میگیریم.
شریعتی عنوان کرد: برای داشتن نظامی واحد و یکپارچه برای پذیرش دانشجو مصوبهای را از مجلس داریم که بر اساس آن کل زیرنظامها زیر چتر یک نظام واحد نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کند هر چند که این اقدام تاکنون به این صورت نبوده اما مقدمات فراهم شده و کمیته آن شکل گرفته است.
وی افزود: البته در این مصوبه هنوز آییننامه اجرایی به تصویب نرسیده و به محض تصویب این مصوبه را میتوانیم عملیاتی کنیم.
شریعتی میر فرد اظهار داشت: مناطق کشور را به ده منطقه تقسیم کردیم و ضمن ابلاغ به تمام دانشگاه ها عنوان شده که هر منطقه محتمل بر تعدادی استان است و دانشگاه ها در این راستا باید به صورت متمرکز در همان جا امور خود را رسیدگی کنند.
وی با اشاره به اینکه طرح یک پارچه سازی آموزش های مهارتی در دفتر افزود: امیدواریم این طرح به سطح مطلوبی از تصمیم گیری برسد و در صورت حصول نتیجه طرح و تصمیم اعلام میشود.
به گفته وی، مراکز مهارتی ما به عنوان مثال مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی و کاربردی که در جهت اعتلای نقش موثر آموزش های مهارتی در جامعه شکل واحد و متمرکز بگیرند.
شریعتی نیاسر در خصوص اختصاص وام به دانشجویان دکترا عنوان کرد: به کلیه دانشجویان دکترا با شرایط مناسب وام اعطا می کنیم که این امر یقیقا در کیفیت اثر گذار است.
وی در خصوص شرایط دریافت وام به این نوع دانشجویان اظهار داشت: در واقع برای کل دانشجویان دکتر مشروط به اینکه استاد راهنمای آنها حضور تمام وقتشان را در دانشگاه تایید کند و ضمن نداشت بدهی به صندوق رفاه از هیچ جای دیگری مستمری نگیرند مشمول دریافت وام می شوند.
به گفته شریعتی، باز پرداخت این نوع وام یک سال بعد از فارغ التحصیلی و طی سه سال است و هیچ بهره ای هم روی آن نمی آید.
شریعتی عنوان کرد: کنترل برخی از شاخص ها در کیفیت اثر گذار است به عنوان مثال کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو، نسبت استاد به دانشجو (بدون توجه به این شاخص مجوزی ارائه نمی شود) در کیفیت موثر است.
وی ادامه داد: ظرفیت پذیرش متناسب با شرایط و پتانسیل دانشگاه تعریف می شود و برای تامین نیاز مالی دانشگاه نیست.
معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: آمار وضعیت اشتغال را استخراج کردیم و میزان ارزش افزوده هر شغل را در هر استان به دست آوردیم.
شریعتینیاسر اظهار داشت: استخراج وضعیت اشتغال در هر استان به ما ایده میدهد که نیاز به کدام شغل و مهارت در هر استانی بیشتر مطرح است تا ما مجوزهای آموزش لازم را بدهیم.
مجوز تاسیس مراکز آموزش عالی داده نمیشود
وی با اشاره به استناد از صدور مجوزهای جدید عنوان کرد: دیگر هیچ مرکز آموزش عالی جدیدی چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر دولتی تاسیس نمیشود مگر اینکه در سطح بالاتر ضرورتش در ارکان کلیدی نظام تشخیص داده شود. در واقع هدف ما ساماندهی مراکز موجود فعلی است.
معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: هیئتهای ناظر به صورت محدود و نامحدود به تمام دانشگاههای کشور مراجعه میکنند و اطلاعات آنها را به ما گزارش میکنند ضمن آنکه ستادی به نام کمیسیون ماده 9 در عملکرد تمام موسسات غیر دولتی نظارت بسیار جدی دارد.
وی افزود: تا کنون نزدیک به 30 موسسه ظرفیت پذیرششان صفر و قریب به 10 موسسه هم کاملا منحل شدهاند در واقع این مسئله برای آن 30 موسسه هشداری است تا در طول سال خود را ارتقا بخشند و با کسب استانداردهای لازم بتوانند پذیرش داشته باشند.
شریعتینیاسر درباره سطح دهنده مراکز آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی را به عنوان یکی از اقداماتی که در بخش کیفی موثر است گفت: فاز اول سطح بندی مراکز آموزش عالی دولتی انجام شده هرچند که این فاز برای ما ملاک نیست اما سیگنالی برای آنها است که بدانند بعد از فاز نهایی محدودیتها و اعطای امتیازات اعمال میشود.
وی همچنین درباره سطحبندی موسسات غیر انتفاعی عنوان کرد: نتیجه نهایی این سطحبندی ماه گذشته ابلاغ شد و برای موسساتی که در سطح 1 و 2 قرار گرفتند شاخص تشویقی و امکان توسعه در نظر گرفته شد. به گفته وی هر چه موسسات در این 5 سطح درجه پایینتری را داشته باشند محدودیتها و ممنوعیتها برای آنها بیشتر است.
سطحبندی واحدهای دانشگاه آزاد در آیندهای نزدیک
وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد از جمله زیر نظامهایی است که سطحبندی آن در آینده در دستور کار است البته مدیران آن در این راستا ما را کمک میکنند.
وی افزود: سیستمی به نام سیستم جامع اطلاعات مدیریتی ( MIS (در دست تدوین است که برای نظارت کیفی اطلاعات لازم مدیریتها را در اختیار میگذارد.
شریعتی نیاسر درخصوص فعالیتهای عرصه بینالمللی عنوان کرد: این فعالیتها به اعتبار دانشگاههای کشور از بین 500 دانشگاه معتبر دنیا ما فقط 2 دانشگاه داریم لذا برنامه ما برای بینالمللی شدن تا افق چشم انداز 1404 این است که حداقل 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه را به سطح 200 دانشگاه برتر دنیا برسانیم. به گفته وی کارگروه مجزایی برای پیگیری و همکاری با دانشگاههای متقاضی تشکیل شده است.
تعداد دانشجویان خارجی نیم درصد کل جمعیت دانشجویی
وی اظهار داشت: از آنجا که تعداد دانشجویان خارجی ما نیم درصد کل جمعیت دانشجویی است گفت: امیداریم بتوانیم آن را به سطح 4 درصد برسانیم.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: از سال گذشته تا کنون 350 نفر از دانشمندان ایرانی خارج کشور برای همکاری و تعامل با همپایان خود در کشور به ایران آمدند
وی افزود: همچنین بالغ بر 52 مورد کورسی زبان فارسی در بیش از 32 کشور جهان شکل گرفتند که به حدود 3 هزار و 600 دانشجوی خارجی زبان فارسی را آموزش میدهند.
درآمد حاصل از دانشجویان خارجی 7.5 میلیون یورو بوده است
شریعتی نیاسر با بیان اینکه صادرات علم و دانش به طور طبیعی نشان اقتدار کشور است گفت: تلاش داریم که فعالیتهای بینالمللی را گسترش دهیم به طور مثال دانشگاه فردوسی مشهد سال قبل از محل پذیرش دانشجویان خارجی چند میلیارد تومان درآمد داشتهاند.
وی اعلام کرد: در 18 ماه گذشته در نظام آموزش عالی کشور 7.5 میلیون یورو درآمد ناشی از دانشجویان خارجی را داشتهایم.
انعقاد 140 پروژه دانشگاهی مشترک بین دانشگاههای داخل و خارج
شریعتی نیاسر اعلام کرد: دانشگاههای پیام نور و آزاد واحدهایی را در برخی از کشورها ایجاد کردهاند که بدون هیچ هزینهای برای ما آنها توانستهاند 2 هزار و 100 دانشجوی خارجی را در همان کشور آموزش دهند این مسئله ارزش و اعتبار برای ما است.
به گفته وی علاوه بر انعقاد 140 پروژه دانشگاهی مشترک بین دانشگاههای داخل و خارج در 3 سال اخیر حدود 35 میلیون دلار صادرات علمی داشتهایم که البته تا سال 92 این صادرات صفر بوده است.
وی عنوان کرد: در سال های 93 تا 95 ، 6 مورد مجوز برای برگزاری دورههای مشترک با دانشگاههای خارجی به دانشگاههای داخل داده شد.
وی افزود: در واقع در این دورهها دانشجویان بخشی از تحصیل خود را در ایران و بخشی دیگر را در خارج انجام میدهند و میتوانند از هر دو دانشگاه مدرک بگیرند.
وی درباره این 6 دانشگاه عنوان کرد: دانشگاه تهران در مقطع ارشد با دانشگاه ارشد و در کلیه موارد و رشتهها با دانشگاه آمریکا، دانشگاه خواجه نصیر در مقطع ارشد و دکترا با دانشگاه کره جنوبی و در رشته مهندسی پزشکی با دانشگاه فرانسه و در رشته نقشهبرداری با دانشگاه هلند دوره مشترک برگزار میکنند.
وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع دکترا با کشور هلند و در رشته مدیریت انرژی باز هم در کشور هلند، دانشگاه شریف در دوره MBA با دانشگاه کانادا دوره مشترک برگزار میکند.
به گفته معاون آموزش وزارت علوم، برای اولین بار یک موسسه غیر دولتی برای برگزاری دوره مشترک کارشناسی ارشد با دانشگاه ایتالیا توانسته مجوزهای لازم را اخذ کند.
لزوم توجه به ماموریتگرایی دانشگاهها
شریعتی نیاسر تاکید کرد: دانشگاهها باید روی ریلی تایید شده حرکت کنند به عنوان مثال 20 دانشگاه تک جنسیتی باید تک جنسیتی بمانند یا دانشگاههایی که در زمینه تحصیلات تکمیلی یا به صورت تخصصی فعالیت دارند باید همان ماموریت خود را ادامه دهند البته دانشگاههای جامع علمی کاربردی از این امر مثتثنی هستند چرا که باید از جامعیت برخوردار باشند و روی مرزهای دانش فعالیت کنند.
وی با اشاره به تعریفی که از ماموریتها در برنامه ششم توسعه موجود است گفت: شش ماموریت فرا ملی، ملی، منطقهای و محلی پیشنهاد شد که در بخش فرا ملی قاعدتا باید بستر مناسبی برای ارتباطات بینالمللی فراهم شود و ضمن تمرکز بر تحصیلات تکمیلی کمتر به مقاطع پایینتر ورود پیدا کند.
به گفته وی، در بخش محلی هم باید به نیازهای محلی پرداخته شود.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: جذب اعضای هیئت علمی در بخشهای مشترک نسبتا خوب بوده است اما از آنجا که نسبت استاد به دانشجو هنوز به حد نصاب نرسیده باید با ورود فارغالتحصیلان دکترا به جمع دانشگاهها این موضوع مرتفع شود.
وی درباره مصوبه جدید اظهار داشت: مصوبه جدید به دانشجوها ابلاغ شده است که آنها بتوانند دروس اختیاری را در محدوده سنوات مجاز دانشجو به صورت رایگان بدون تاثیر در معدل ارائه کنند.
وی با بیان اینکه تا 2 درس اختیاری دانشگاهها برای ارائه مختار هستند افزود: دروس اختیاری مهارتهای زندگی دفاع مقدس و حفاظت از محیط زیست جزو دروس الویتدار ما هستند و اگر دانشگاهی اعلام آمادگی کند میتواند تا 2 درس را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه کند.
برنامه دکترای خانواده و سلامت به تصویب رسید
معاون آموزشی وزارت علوم از تصویب برنامه دکترای خانواده و سلامت خبر داد و اظهار داشت: به امید آنکه ورودیان این عرصه بتوانند در سلامت خانوادهها نقش موثری را ایفا کنند.
شریعتی نیاسر درباره برگزاری آزمونهای متمرکز دکترای پژوهشی و پژوهشمحور عنوان کرد: طبق مصوبه مجلس در 11 اردیبهشت ماه 95 این موضوع ابلاغ شد و بعد از تعریف شورای سنجش و پذیرش مرکب از وزای علوم و بهداشت و رئیس دانشگاه مشروط به اینکه آیین نامه اجرایی در مجلس تصویب شود از سال آینده برای کلیه زیر نظامها این آزمون متمرکز برگزار میشود که در واقع 50 درصد آزمون متمرکز و 50 درصد مربوط به بقیه دانشگاهها است.
وی افزود: منابع، سوالات و پذیرش دانشجو در صورت تصویب آیین نامه اجرایی همچنان یکپارچه میشود که این مسئله باعث میشود به دلیل همکاری و کمک مجلس و دولت بر روی بحث کیفیت ورود جدیتری داشته باشیم.
شریعتی نیاسر درباره رشتههای بدون مجوز دانشگاه آزاد اعلام کرد: راه گرفتن مجوز رشتهها شورای گسترش آموزش عالی است و هر آن رشتهای که از این شورا مجوز گرفته باشد برای پذیرش مجاز است.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: تمام متقاضیان علاقمند به رشته محلهای دانشگاه آزاد با مراجعه به سامانه آموزشی میتوانند لیست رشتههای مجاز را مشاهده کنند و سپس نسبت به ثبت نام تحصیل اقدام کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه پیام نور نباید در دورههای تحصیلات تکمیلی ورود پیدا کند گفت: هرگز چنین چیزی مطرح نیست و ما میگوییم که طبق تکلیف آمایش آموزش عالی باید ماموریتگرایی به عنوان یک اصل مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: فلسفه وجود دانشگاههای پیام نور رساندن پیام نور علم به جای جای کشور از طریق آموزشهای غیر حضوری است.
به گفته وی، 2 مولفه در این راستا اثرگذار هستند که یکی از آنها دورههای تجربی با نیاز به کارگاهها و آزمایشگاهها است که محدودیت ایجاد میکند. همچنین آمار پذیرش دانشجو در مقطع دکترا بسیار بالا است و تنها در یک فراخوان که نزدیک به 30 هزار نفر ثبت نام میکنند حدود 20 هزار نفر آنها مدرک دکترا دارند.
وی افزود: لذا باید ضمن ایجاد محدودیتی برای مقطع دکترا اولویتبندیها را در نظر بگیریم که این مسئله برای پیام نور یک الویت نیست.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: البته در آینده ممکن است شرایطی پیش آید که پیام نور هم بتواند در این حوزه ورود بیشتری پیدا کند.
شریعتی نیاسر یادآور شد: تعداد مجوزهایی که بابت پذیرش در مقطع ارشد به دانشگاه پیام نور داده شده بینظیر و بالا بوده مضاف بر این که برای آموزشهای از راه دور بالغ بر 160 دوره رشته محل مجازی آن هم در یک بار به آنها مجوز داده شده است.
انتهای پیام/