به گزارش
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری «کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی» مصوب جلسه 776 شورای عالی انقلاب فرهنگی را به روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.
بر اساس بند نخست «کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی»، نظام آموزش عالی از نظر آمایش سرزمینی به 10 منطقه کلان تقسیم می شود که شامل منطقه یک (تهران، البرز)، منطقه 2 ( گیلان، مازندران، گلستان)، منطقه 3 (اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان)، منطقه 4 (همدان، مرکزی، قزوین، قم)، منطقه 5 (کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام)، منطقه 6 (یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری)، منطقه 7 (بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد)، منطقه 8 (هرمزگان، کرمان، و سیستان، بلوچستان)، منطقه 9 (خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان) و منطقه 10 (خوزستان) است.
بر اساس این ضوابط، وضعیت دانشگاههای پیام نور، علمی-کاربردی و فرهنگیان متناسب با سیاست های این مصوبه، حسب مورد با پیشنهاد وزارت ذی ربط تعیین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید. همچنین هر گونه تغییر در حوزه و تعداد مناطق با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان پذیر خواهد بود.
وزارت علوم موظف است به منظور بهبود ساختار مدیریت و تصمیمگیری در نظام آموزش عالی و تقویت اختیارات مؤسسات آموزش عالی مناطق مذکور، طرح مدیریت هر منطقه را در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا کند.
بر اساس بند سوم این ضوابط، وزارت علوم به منظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی، می تواند موسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقهای و منجر به کاهش هزینه های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
همچنین وزارت علوم موظف است به منظور ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی، پاسخگویی به نیازهای منطقهای و ملی و حمایت ویژه از موسسات برتر، طرح رتبهبندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور را تهیه و پس از تصویب در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به اجرا در آورد و نتایج اجرای آن را به اطلاع عموم برساند.
طبق بند پنجم این ضوابط، وزارت عتف موظف است به منظور پاسخ گوئی به نیازهای گوناگون کشور در بخش های مختلف، طرح مأموریتگرایی مؤسسات آموزش عالی را با توجه به سطوح عملکردی بینالمللی، ملی و منطقهای و خاص تدوین کند و پس از تصویب به اجرا درآورد.
همچنین وزارت علوم موظف است به منظور هماهنگی و ایجاد روند یکسان جذب دانشجو در موسسات آموزش عالی، طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی را در کلیه زیر نظام های آموزش عالی تدوین کند و به تصویب مرجع ذیربط برساند.
همچنین بر اساس بند هفتم این ضوابط، وزارت علوم موظف است به منظور توجه ویژه به آموزشهای مهارتی و تأمین و تجهیز زیرساختهای مورد نیاز، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرایی، نظام جامع آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی را تدوین و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند.
همچنین مقرر شده است که وزارت علوم به منظور ارتقای سطح اشتغال پذیری، ایجاد تناسب میان تحصیل و نیازهای جامعه و تطبیق محتوای دروس دورههای آموزش عالی با نیازهای شغلی، از دانشگاه های پیگیر وضعیت اشتغال و کارآفرینی دانش آموختگان حمایت ویژه به عمل آورد.
در ابلاغیه معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به اینکه حسب ابلاغ وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، «ستاد آمایش آموزش عالی» در دفتر این معاونت تشکیل شده، آمده است مراحل اجرایی مفاد هر بند از سیاست های ابلاغی فوق، پس از بررسی های کارشناسی و طی شدن فرآیند تصویب، متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.
انتهای پیام/