ساماندهی و هدفمند شدن طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه‌ها را از وضعیت آموزش محور صرف به سمت نوآور شدن و کارافرینی سوق می دهد.

محمد اسحاقی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص طرح آمایش علمی کشور در سه حوزه بهداشت، آموزش عالی و دانشگاه آزاد اظهار داشت: یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که چند ماه پیش تصویب شد، طرح آمایش علمی بود.

وی بیان کرد: طرح آمایش آموزش عالی کشور اعم از پزشکی و آموزش عالی کشور یک بازبینی مجدد از وضعیت موجود بوده و متناسب با امکانات و ظرفیت مناطق و اصلاح سیستم و ساماندهی بیشتر و ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کمیت ها با توجه به ظرفیت های موجود ساماندهی خواهد شد.

اسحاقی افزود: در بخش پزشکی وزارت بهداشت گزارش اولیه خود را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نموده و باید بگویم که ساماندهی و اجرای سیاست‌های آمایش علمی می تواند در ارتقا بهتر آموزش و بهداشت و درمان در کشور منجر شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حوزه آموزش عالی نیز مصوبه ابلاغ شده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال اجرایی سازی طرح است و ما امیدواریم  با ساماندهی وضع موجود به سمت اهداف کیفی که در نقشه جامعه علمی کشور دیده شده بتوانیم استفاده بهینه از امکانات کنیم تا دانشگاهها ماموریت گرا و تخصصی شوند.

وی تاکید کرد: تخصصی شدن و ماموریت گرا بودن دانشگاه ها متناسب با موقعیت جغرافیایی و ظرفیت مناطق کشور و توزیع مناسب رشته ها خواهد بود به گونه ای که در کنار توسعه علم  و فناوری بحث اشتغال و بهره وری از اقلیم و منابع را هم خواهیم داشت.

اسحاقی بیان کرد: مسلما در کنار نقشه جامع علمی کشور اجرای این آمایش می تواند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اعم از پزشکی و غیر پزشکی، دولتی و غیر دولتی از دانشگاه آزاد و مراکز مختلف را ماموریت گرا کرده و هم افزایی بیشتری ایجاد کند و از موازی کاری ها و آموزش های بی رویه جلوگیری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ستاد نقشه جامع علمی کشور نظارت عالیه خود را برای ساماندهی و هدفمند شدن این طرح و اجرای آن در کشور انجام می دهد و اگر به خوبی این سیاست‌ها اعمال شود، ما شاهد آموزش های کاربردی تر خواهیم بود و دانشگاه های ما از وضعیت آموزش محور  به سمت نوآور شدن و کارافرینی پیش می رود. 

وی افزود: می توان گفت که مشکلات مربوط به اشتغال فارغ التحصیلان و دانش بنیان شدن بخش های گوناگون صنعت کشاورزی کشور در این طرح دیده شده و امیدواریم وضعیت بهتری را با اجرای آن شاهد باشیم.

اسحاقی با اشاره به زمان بندی دو وزارتخانه علوم و بهداشت در تهیه آمایش علمی گفت: برنامه اجرایی را وزارتخانه ها تهیه و به سمع و نظر شورا می رسانند اما هنوز مشخص نیست که دقیقا همه اجزای طرح آمایش آموزش عالی در چه زمانی صورت گیرد و منتظریم زمان بندی آنها را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: فراهم سازی زیرساختهای لازم به منظور اصلاح و جابجایی برخی از رشته ها زمان می برد و باید در یک برنامه ریزی معقول و منطقی تحولات در راستای رشد و شکوفای ایجاد شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار