درخشش دانشمندان ایرانی در شبکه جهانی یوسرن؛

تجلیل از 5 دانشمند نخبه زیر 40 سال با هدف شکافتن مرزهای دانش

رئیس موسسه یوسرن گفت: در این جشنواره پنج نفر از دانشمندان زیر 40 سال به وسیله 11 دانشمند صاحب جایزه نوبل انتخاب شدند و از آنان تجلیل به عمل آمد.

نیما رضایی مؤسس نهاد علمی یوسرن در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آغاز به کار این شبکه از سال 2016 میلادی اظهار داشت:‌ یوسرن شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی بوده که از 2 سال پیش با همکاری معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

وی بیان کرد:‌ در این شبکه از دانشمندان ایرانی در زمینه علوم مختلف پزشکی، ریاضی، فیزیک، فلسفه دعوت به عمل آمده است و این نخبگان با ترسیم نقشه راه شروع به ایده پردازی کرده و اساس‌نامه‌ای برای یوسرن تدوین کردند.

مؤسس نهاد علمی یوسرن با بیان اینکه در این نهاد علمی هزار و 300 دانشمند از 105 کشور دنیا حضوری فعال دارند، افزود: در مؤسسه یوسرن 18 دانشمند یک درصد برتر دنیا در 55 گروه پژوهشی مشغول به تحقیقات هستند که از این تعداد 11 نفر جایزه نوبل را در علوم مختلف در سالیان قبل دریافت کرده‌اند و تحت عنوان اعضای مشاورین مؤسسه یوسرن مشغول به فعالیت و نظریه‌پردازی هستند.

رضایی ادامه داد:‌ نفر اول این مؤسسه عملی پروفسر گردان دارنده جایزه نوبل پزشکی در موضوع سلول‌های بنیادی است که در راه‌اندازی مؤسسه و حمایت علمی کمک بزرگی به ما کرده است.

وی ادامه داد: در این موسسه دانشمندان برتر در حوزه‌های محیط زیست، فلسفه و آب و هوا مشغول به پژوهش هستند و این نهاد سعی دارد برد ممتاز افراد را در حوزه‌های مختلف از جمله اخلاق، معنویات و تکنولوژی مدرن به اجرا در بیاورد و اتفاق خوبی که در اینجا افتاده این است که هنرمندان در رشته‌های مختلف نقاشی، خطاطی، نگارگری و مینیاتوری در قالب هر سخنران یک کلیپ تنظیم کرده‌اند و یا آثار هنری و سخنانی را مطابق با هر موضوعی خلق کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف ما ایجاد تغییراتی در نگاه محققان برای داشتن پروازی بلنددست بوده، تصریح کرد: در اولین دوره جشنواره یوسرن معاونت تحقیقات ریاست جمهوری و وزارت بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری کرده‌اند تا این همایش در اولین دوره برگزاری خود به نحو احسن انجام شود.

وی با اشازه یه اینکه ما باید نگاه متفاوتی در این رشته داشته باشیم و متاسفانه با کشیدن حصارهایی به دور خودمان در بعضی از موارد از قطار دانش عقب می‌مانیم، عنوان کرد: باید در این زمینه تغییراتی ایجاد شود تا این مرزهای علم و تکنولوژی از نظر جغرافیایی و زمانی شکسته شود.

رضایی ابراز داشت: از برنامه‌های یوسرن برگزاری جشنواره‌های علمی مختلف است و در همین راستا این سمینار در سال بعد در کشور اکراین در سال 2018 در اتریش و در 2019 در کشور فرانسه برگزار می‌شود.

رئیس مؤسسه یوسرن تاکید کرد: ما به پنج دانشمند زیر 40 سال در حوزه‌های ریاضی، فیزیک، پزشکی، محیط زیست و علوم اجتماعی جایزه ویژه‌ای اهدا می‌کنیم و یوسرن در کشورهایی چون انگلیس، آلمان، فرانسه، آمریکا دفاتری را تأسیس کرده است و تا به امروز 100 مقاله علمی معتبر از دانشمندان یوسرن در این دفاتر که به نوعی دانشگاه مجازی محسوب می‌شود با تلاش و کوشش محققان جوان به چاپ رسیده است.

وی یادآور شد:‌ ژنتیک، خلاقیت، تعامل انسان با محیط، تغییرات اقلیمی از دیگر حوزه‌های مورد پژوهش در مؤسسه یوسرن است و امیدوارم فیلدهای بین رشته‌ای در این نهاد علمی هر چه سریع‌تر به عنوان هدف غیر اصلی شکل گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار